Na Hawajach odnaleziono roślinę, która miała wyginąć w latach 70tych XX wieku

Źródło: Kadr z Youtube

W kraterze na Hawajach odkryto rzadką roślinę uważaną za wymarłą na wolności. Według wspólnego komunikatu prasowego Kamehameha Schools, Hawaii Department of Land and Natural Resources oraz non-profit Three Mountains Alliance, niewielka populacja Delissea argutidentata została odkryta w marcu 2021 roku.

W komunikacie odkryto, że w kraterze znaleziono trzy rośliny Delissa. Dokładna lokalizacja, w której odkryto niezwykle rzadkie rośliny, jest utrzymywana w tajemnicy, aby chronić gatunek. Dla ich bezpieczeństwa zainstalowano również ogrodzenie ochronne. Ich nasiona zostały wyekstrahowane i wyhodowano z nich 30 sadzonek w celu zachowania gatunku.

Delissea argutidentata ma długi, nierozgałęziony pień, który może osiągnąć 10 metrów wysokości. Roślina była ostatnio widziana w okolicy na początku lat 70-tych. W 1992 r. znaleziono jedną roślinę, która zmarła w 2002 r. Od tego czasu roślina uważana jest za wymarłą na wolności.

Ekolodzy zajmujący się ekosystemem w obrębie wulkanów Mauna Loa, Kilauea i Hualalai, nazwali odkrycie trzech roślin „ważnym przesłaniem nadziei”. Na Hawajach często kładzie się duży nacisk na utratę gatunków, lasów, świętych miejsc, ale Delissea przypomina nam, aby zawsze zostawiać miejsce na nadzieję i odkrycie potencjalnie niewystępujących już w naturze roślin.