Wpływ słońca na mikrobiom skóry - niepokojące odkrycie naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze

Źródło: tylkonauka

Ekspozycja na słońce może być szkodliwa dla naszej skóry - odkryli naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze. Jak się okazuje, długotrwałe opalanie się może negatywnie wpływać na różnorodność bakterii zasiedlających naszą skórę, zwiększając tym samym ryzyko rozwoju poważnych dolegliwości dermatologicznych.

Badanie, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie "Frontiers in Aging", objęło grupę ochotników, którzy przygotowywali się do wyjazdu na wakacje do ciepłych krajów. Przed rozpoczęciem urlopu naukowcy szczegółowo przeanalizowali stan skóry uczestników oraz ocenili liczebność i skład kluczowych grup bakterii, takich jak promieniowce, proteobakterie i firmicutes.

Okazało się, że osoby, które spędzały najwięcej czasu na słońcu (nie unikając opalania), miały znacznie niższy poziom Proteobacteria na skórze tuż po powrocie z wakacji. Ta grupa bakterii stanowi około jedną trzecią wszystkich znanych gatunków, będąc jednocześnie najliczniejszą grupą drobnoustrojów zasiedlających naszą skórę.

Zmniejszenie liczby i różnorodności Proteobacteria obecnych na skórze jest oznaką zaburzenia mikrobiomu skóry. Takie niepożądane zmiany mogą powodować choroby, takie jak zapalenie skóry, egzema i łuszczyca.

Na szczęście mikrobiom skóry ma zdolność do regeneracji. Naukowcy odkryli, że 28 dni po zaprzestaniu zwiększonej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe, skóra uczestników badania powróciła do prawidłowego stanu.

Wyniki tego badania stanowią ważne ostrzeżenie dla osób, które lubią opalać się na słońcu. Choć ekspozycja na umiarkowane dawki promieniowania UV może mieć korzystne działanie, na przykład stymulując produkcję witaminy D, to długotrwałe przebywanie na słońcu bez odpowiedniej ochrony może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia naszej skóry.

Należy zachować zdrowy rozsądek i unikać nadmiernego opalania. Skóra potrzebuje zrównoważonej ekspozycji na słońce, aby utrzymać prawidłowy mikrobiom i chronić się przed chorobami.

Wyniki badania stanowią ważny krok w zrozumieniu złożonych zależności między czynnikami środowiskowymi a zdrowiem naszej skóry. Dalsze badania w tym obszarze mogą pomóc w opracowaniu skuteczniejszych metod profilaktyki i leczenia schorzeń dermatologicznych.