Zaskakujący zwrot w historii Księżyca - naukowcy odkryli, że satelita dosłownie wywrócił się na lewą stronę

Badania nad Księżycem nigdy nie przestają dostarczać nowych fascynujących odkryć. Tym razem zespół naukowców z Lunar and Planetary Laboratory na Uniwersytecie Arizony opublikował zaskakujące ustalenia na temat wczesnej ewolucji naszego naturalnego satelity. Okazuje się, że Księżyc dosłownie wywrócił się na lewą stronę, a kluczem do tego odkrycia były próbki skalne przywiezione z jego powierzchni.

Księżyc powstał około 4,5 miliarda lat temu, gdy mała planeta uderzyła w Ziemię, a odłamki wyrzucone w ten sposób zaczęły krążyć wokół naszej planety, tworząc satelitę. Przez lata badań zebrane próbki księżycowe dostarczały naukowcom nowych wskazówek na temat starożytnej historii Księżyca, rodzących kolejne pytania.

Szczególnie intrygujące okazały się skały lawowe, które wykazywały zaskakująco wysokie stężenia tytanu. Późniejsze obserwacje satelitarne potwierdziły, że te bogate w tytan wulkaniczne skały znajdują się głównie po prawej stronie Księżyca. Jak i dlaczego się tam dostały, pozostawało jednak tajemnicą, którą udało się w końcu rozwikłać.

Naukowcy ustalili, że Księżyc powstawał szybko i przez pewien czas był pokryty globalnym oceanem lawy. W miarę ochładzania się stopionej skały, ta krzepła, tworząc płaszcz. Głębiej pod skorupą satelita był jednak całkowicie wytrącony z równowagi, a modele pokazują, że ostatnie pozostałości magmy skrystalizowały się w gęste minerały, w tym ilmenit.

W jakiś sposób w ciągu następnych tysięcy lat ten gęsty materiał najpierw opadł do wnętrza, zmieszał się z płaszczem, a następnie powrócił na powierzchnię w postaci lawy bogatej w tytan. Naukowcy uważają, że ta warstwa ilmenitu zatonęła w płaszczu ponad 4,22 miliarda lat temu, przyczyniając się do późniejszych aktywności wulkanicznych w dalszym etapie ewolucji Księżyca.

"Po raz pierwszy mamy fizyczne dowody, pokazujące, co działo się we wnętrzu Księżyca" - podkreślają badacze. Ich odkrycie rzuca nowe światło na to, jak nasz naturalny satelita ewoluował na przestrzeni milionów lat, a fakt, że dosłownie wywrócił się na lewą stronę, jest naprawdę zaskakujący.

Zespół naukowców z Lunar and Planetary Laboratory na Uniwersytecie Arizony dokonał przełomowego odkrycia, które pozwala lepiej zrozumieć złożone procesy kształtujące Księżyc od samego początku jego istnienia. Te ustalenia mogą mieć również istotne implikacje dla naszego rozumienia ewolucji innych ciał niebieskich w Układzie Słonecznym.