Ultradźwiękowa broń żab - niezwykłe odkrycie naukowców z Brazylii

Źródło: Pixabay.com

Brazylijscy biolodzy dokonali niezwykłego odkrycia - okazuje się, że niektóre południowoamerykańskie żaby wykorzystują ultradźwięki, aby chronić się przed drapieżnikami. Badania opublikowane w czasopiśmie "Acta Ethologica" rzucają nowe światło na strategie przetrwania tych płazów.

Naukowcy z State University of Campinas w Sao Paulo po raz pierwszy opisali, w jaki sposób żaba leśna Haddadus binotatus, endemiczny gatunek brazylijskiej dżungli, broni się przed atakami. Gdy czuje się zagrożona, otwiera szeroko pysk, odrzuca głowę do tyłu i wydaje krzyk o częstotliwości sięgającej aż 44 kHz - ponad dwukrotność progu słyszalności ludzkiego ucha.

Zdaniem ekspertów, ten ultradźwiękowy sygnał alarmowy powinien odstraszyć większość naturalnych wrogów żab i ostrzec inne osobniki tego samego gatunku przed niebezpieczeństwem. Dalsze badania wykazały, że podobną strategię obronną stosują również inne południowoamerykańskie płazy, m.in. wielkogłowe żaby Hensel.

Naukowcy chcą teraz poznać, które zwierzęta są szczególnie wrażliwe na ultradźwiękowe wezwania żab. Jedna z hipotez zakłada, że wysokoczęstotliwościowe dźwięki mogą przyciągać naturalne drapieżniki płazów, takie jak sowy. W ten sposób żaba mogłaby wezwać na pomoc swojego naturalnego wroga, który z większym prawdopodobieństwem zaatakuje gada niż samego płaza.

To odkrycie pokazuje, jak niezwykle złożone i nieprzewidywalne mogą być interakcje w przyrodzie. Być może ultradźwiękowa broń żab to tylko wierzchołek góry lodowej, a naukowcy dopiero zaczynają odkrywać, jak niesamowite zdolności obronne rozwinęły te zwierzęta.