Starożytne gigantyczne płazy poruszały się jak dzisiejsze krokodyle

Źródło: Wikipedia

Naukowcy odkryli, że na długo przed pojawieniem się krokodyli dwumetrowe płazy rhinesuchidae poruszały się w taki sam sposób, jak współczesne krokodyle. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie PLoS ONE.

Pod koniec okresu permu, nieco ponad 250 mln lat temu, w Afryce Południowej żyły rhinesuchidae – duże drapieżne płazy podobne do krokodyli czy wielkich salamandr. Ich ciała były nieco wydłużone, a ich kończyny stosunkowo małe i słabe, ale nadal dość dobrze rozwinięte.

Miejscowi odkryli skamieniałości w miejscu w prowincji KwaZulu-Natal w Afryce Południowej. Ten skalisty obszar był kiedyś dnem równiny pływowej lub laguny starożytnego Morza Karoo. Naukowcy przeanalizowali siedem odcisków ciała i kilka śladów ogona, które prawdopodobnie pozostawił rhinesuchidae o długości około dwóch metrów podczas odpoczynku i pływania.

Opierając się na lokalizacji tych śladów, naukowcy uważają, że pozostawiło je jedno lub dwa zwierzęta pływające z jednego miejsca odpoczynku do drugiego - być może w poszukiwaniu pożywienia. Falisty kształt śladów na ogonie sugeruje, że zwierzęta te poruszały się w wodzie z ciągłymi ruchami ogona na boki, podobnie jak współczesne krokodyle i salamandry.

Sugeruje to kształt odcisków ciał, a także stosunkowo duża odległość od siebie śladów że owe płazy podczas pływania podciągały nogi blisko ciała - zupełnie jak krokodyle. Te wyjątkowo dobrze zachowane ślady wskazują, że płazy prowadziły aktywny tryb życia, związany zarówno z pływaniem, jak i chodzeniem po dnie. Miejsce znalezienia odcisków zawiera również liczne ślady innych czworonogów, ryb i bezkręgowców, co czyni je owocnym celem do badań nad ekosystemami permu.