Neandertalczycy potrafili mówić

Źródło: pixabay.com

Niedawne badania rzuciły światło na zdolności językowe naszych neandertalczyków. Wbrew wcześniejszym przekonaniom odkryto, że neandertalczycy byli w stanie słyszeć i odtwarzać dźwięki mowy współczesnego człowieka. Wniosek ten obala przestarzały pogląd, że neandertalczycy byli bardziej prymitywni niż Homo sapiens.

badaniu prowadzonym przez paleoantropolog Mercedes Conde-Valverde z Uniwersytetu w Alcala (Hiszpania) wykorzystano tomografię komputerową o wysokiej rozdzielczości do stworzenia wirtualnych modeli 3D małżowin pięciu neandertalczyków. Modele te następnie porównano z modelami Homo sapiens i znacznie starszą skamieliną znaną jako hominin Sima, przodek neandertalczyków.

Wykorzystując wirtualne modele 3D struktur ucha utworzone na podstawie tomografii komputerowej czaszek pięciu neandertalczyków, badacze określili zakres częstotliwości, na które uszy neandertalczyka były najbardziej wrażliwe. Okazało się, że neandertalczycy słyszeli lepiej w zakresie 4-5 kiloherców w porównaniu do swojego przodka Sima. Co więcej, zakres częstotliwości zajmowany przez neandertalczyków był bliższy zakresowi częstotliwości współczesnego człowieka niż wcześniejszym homininom Sima. Sugeruje to, że neandertalczycy musieli słyszeć wzajemne głosy i mieli system komunikacji tak złożony i skuteczny jak współczesna mowa ludzka.

„To jedno z najważniejszych badań, w jakich brałem udział w mojej karierze” – powiedział paleoantropolog Rolf Quam z Uniwersytetu Binghamton. „Wyniki dostarczają mocnych dowodów na to, że neandertalczycy mieli zdolność postrzegania i wytwarzania ludzkiej mowy”.

Odkrycie kończy długotrwałą debatę na temat tego, czy neandertalczycy mieli zdolność umysłową do skomplikowanych procesów językowych. Wcześniej społeczność naukowa wolała twierdzić, że tylko współcześni ludzie potrafią przeprowadzać takie procesy.

„Pogląd, jakoby neandertalczycy byli znacznie bardziej prymitywni niż współcześni ludzie, jest przestarzały” – mówi Conde-Valverde. Opracowali technologię, wytworzyli narzędzia, stworzyli dzieła sztuki i prowadzili pogrzeby swoich zmarłych.” To badanie stanowi uzupełnienie rosnącej liczby dowodów potwierdzających ich inteligencję”.

Badania te są ważnym krokiem w odkrywaniu tajemnic naszych starożytnych krewnych. Podkreśla złożoność i wyrafinowanie neandertalczyków oraz podważa nasze z góry przyjęte wyobrażenia na temat ich inteligencji i zdolności.