Odkrycie nowego gatunku gekona na ścianie świątyni w Indiach

Źródło: Kadr z Youtube

Rozległy i różnorodny ekosystem Indii znów dał światu nowy gatunek zwierząt. Tym razem naukowcy odkryli nowego gekona, który zaszył się na ścianach świątyni w Tuttukkudi, położonej w stanie Tamil Nadu.

Podczas badania skalistego krajobrazu Tuttukkudi, naukowcy zauważyli na formacji kwarcytowej kilka nietypowych, kolczastych stworzeń. Podejrzewając, że mogą mieć do czynienia z nowym gatunkiem, zebrali kilka próbek do analizy. Ich podejrzenia potwierdziły się, gdy odkryli identyczne stworzenia na ścianie miejscowej świątyni.

Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy DNA i morfologicznej, naukowcy potwierdzili, że odkryty gatunek, nazwany Hemidactylus quartziticolus, czyli kwarcytowy gekon potokowy, różni się zarówno fizycznie, jak i genetycznie od innych znanych gatunków gekonów.

Gekon jest dość małym stworzeniem – jego długość nie przekracza 7,6 centymetra. Charakterystyczną cechą tego gada jest brązowo-beżowe ciało z czarnymi lub ciemnobrązowymi plamami, które układają się w formę „X” na grzbiecie. Dodatkowo, małe guzki-ciernie rozciągają się wzdłuż całego ciała, nadając gekonowi kłujący wygląd.

Mimo że region Tuttukkudi nie jest znany z dużego bioróżnorodności, odkrycie nowego gatunku zwierzęcia skłania naukowców do dalszych badań. Wskazują oni, że możliwe jest istnienie innych, jeszcze nieodkrytych gatunków.

Odkrycie nowego gatunku gekona to nie pierwszy taki przypadek w Indiach. W zeszłym roku naukowcy ogłosili odkrycie nowych gatunków żab i jaszczurek w stanach Arunachal Pradesh i Andhra Pradesh. Każde takie odkrycie przyczynia się do pogłębienia naszej wiedzy o bioróżnorodności naszej planety.

Jak podkreśla Jason Hodgson, profesor biologii na University of Texas w Austin, odkrywanie nowych gatunków zwierząt to istotny krok w zrozumieniu naszej planety. Jednocześnie przypomina o znaczeniu zachowania ekosystemów i różnorodności biologicznej dla przetrwania życia na Ziemi.