Odkryto powiązanie między fluktuacjami magnetycznymi a trzęsieniami ziemi

Źródło: 123rf.com

Kiedy świat uderzy w kolejne duże trzęsienie ziemi, nadejdzie ono bez ostrzeżenia, niszcząc infrastrukturę i narażając życie. Jednak w dniach poprzedzających to wydarzenie tytaniczne siły geologiczne będą już działać, deformując skorupę ziemską subtelnymi ruchami, które teoretycznie mogą przewidzieć nadchodzącą katastrofę.

Jednym z możliwych znaków mogą być fluktuacje pola magnetycznego, które porusza się wokół naszej planety. Przez dziesięciolecia naukowcy spierali się o wykonalność poszukiwania znaków magnetycznych, które zwiastują nieuchronne drżenie, przy braku rozstrzygających dowodów.

Nowe badanie przeprowadzone przez QuakeFinder we współpracy z zespołem Google Accelerated Science wykazało, że mogą istnieć dobre powody, aby dalej szukać. Stosując uczenie maszynowe do naziemnych pomiarów lokalnych zmian magnetycznych przed kilkoma znaczącymi trzęsieniami ziemi w Kalifornii w latach 2005-2019, naukowcy odkryli oznaki wzorca, które uzasadniają dalsze badania.

Nie oznacza to, że obserwowany przez nich efekt może być koniecznie wykorzystany do przewidywania trzęsień ziemi, niemniej jednak jest to interesująca wskazówka dla przyszłych badań.