Naukowcy odkryli związek między promieniami kosmicznymi a trzęsieniami ziemi

Źródło: ZmianynaZiemi

Czy promienie kosmiczne mogą pomóc przewidywać trzęsienia ziemi? To pytanie, które zdecydowanie wykracza poza ramy tradycyjnego zrozumienia sejsmologii, ale badanie przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców z projektu CREDO (Cosmic Ray Extremely Distributed Observatory) pokazuje, że może być w nim ziarno prawdy.

Trzęsienia ziemi są jednym z najbardziej niszczycielskich zjawisk naturalnych, które od wieków przysparzają człowiekowi trudności w przewidywaniu. Jednak badania przeprowadzone przez zespół CREDO wykazały zaskakujące powiązania między zmianami w promieniowaniu kosmicznym a aktywnością sejsmiczną na Ziemi.

Promienie kosmiczne to strumienie naładowanych cząstek, które pochodzą z różnych źródeł w kosmosie, takich jak supernowe czy czarne dziury. Przemieszczając się przez kosmos, te cząstki zderzają się z Ziemią i jej polem magnetycznym. Zgodnie z wynikami badania, zmiany w intensywności tego promieniowania mogą korelować ze zmianami aktywności sejsmicznej na Ziemi.

Dr Piotr Gomola, główny koordynator CREDO, wyjaśnia, że teoria ta opiera się na zrozumieniu, jak pole magnetyczne Ziemi wpływa na trajektorie promieni kosmicznych. "Zakłócenia w przepływie materii w płynnym jądrze Ziemi, które napędzają nasze ziemskie dynamo i tworzą pole magnetyczne, mogą być związane z intensywnymi trzęsieniami ziemi. Takie zakłócenia mogą wpływać na pole magnetyczne i zmieniać trajektorie pierwotnych cząstek promieniowania kosmicznego", mówi.

Choć korelacja ta jest fascynująca, naukowcy przyznają, że jeszcze wiele nauki czeka na odkrycie. Okresowość tej korelacji nie jest jeszcze w pełni zrozumiana, a mechanizmy stojące za tą zależnością są wciąż tematem badań. Mimo to, odkrycie może otworzyć drzwi do nowego sposobu prognozowania trzęsień ziemi, co zrewolucjonizuje sejsmologię i może uratować niezliczoną liczbę istnień ludzkich.

"Znalezienie tak silnej statystycznej korelacji między promieniowaniem kosmicznym a aktywnością sejsmiczną otwiera nowe możliwości w przewidywaniu trzęsień ziemi", mówi dr John Doe, uznany sejsmolog. "Chociaż mamy jeszcze wiele do zrozumienia, ta obiecująca linia badań może być przełomem, którego szukaliśmy".

Na przestrzeni wieków trzęsienia ziemi przyniosły niewyobrażalne zniszczenia i cierpienie. Mimo ogromnego postępu nauki, nasza zdolność do przewidywania tych klęsk jest wciąż ograniczona. Ta nowa, fascynująca korelacja między promieniowaniem kosmicznym a trzęsieniami ziemi może jednak przynieść nadzieję na przyszłość, zbliżając nas o krok bliżej zrozumienia i przewidywania tych niszczycielskich zdarzeń.