Odkryto najstarszą galaktykę we Wszechświecie

Źródło: pixabay.com

Astronomowie odkryli najstarszą galaktykę we Wszechświecie. Międzynarodowy zespół astronomów kierowany przez specjalistów z Uniwersytetu w Cambridge w Wielkiej Brytanii odkrył najstarszą zaobserwowaną galaktykę. Powstała ponad 13 miliardów lat temu, kiedy Wszechświat miał zaledwie 700 milionów lat. Badanie opublikowano w renomowanym czasopiśmie naukowym Nature.

Naukowcy dokonali odkrycia wykorzystując Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Obserwacje wykazały, że procesy powstawania nowych gwiazd w tej wczesnej galaktyce uległy zatrzymaniu. Astronomowie spekulują, że gromadę gazu pozbawiły różne czynniki, takie jak aktywność supermasywnej czarnej dziury lub inne nieznane przyczyny.

Kosmolog Tobias Luser, główny autor badania, wyraził przekonanie, że we wczesnym okresie istnienia Wszechświata wszystkie zjawiska zachodziły szybciej i bardziej dramatycznie. Może to obejmować transformację galaktyk od okresu tworzenia gwiazd do faz uśpienia lub wygasania aktywności.

Z uwagi na znaczne odległości między Ziemią a tą starożytną galaktyką, obserwowana jest ona w stanie sprzed 13 miliardów lat. Specjaliści sugerują, że w poprzednich epokach ta galaktyka mogła przejść przez cykle aktywności, powracając do tworzenia nowych gwiazd.

Odkrycie tej najstarszej galaktyki we Wszechświecie otwiera nowe perspektywy dla naukowców zajmujących się badaniami kosmosu. Pozwoli to lepiej zrozumieć jego ewolucję, procesy kształtujące obiekty astronomiczne oraz skomplikowane interakcje między nimi. To także potwierdza, jak istotną rolę odgrywają czynniki zewnętrzne w kształtowaniu losów galaktyk.

Zlokalizowanie najstarszej galaktyki we Wszechświecie daje nam wgląd w odległą przeszłość kosmosu, kiedy wszystko działo się szybciej i bardziej ekspresyjnie. Pozwala to rozważać, jak wiele tajemnic kryje się w pierwszej epoce ewolucji naszego Wszechświata.