Zidentyfikowano mutację, która powoduje, że jedna czwarta labradorów jest podatna na otyłość

Źródło: tylkonauka

Brytyjscy biolodzy molekularni odkryli, że około jedna czwarta wszystkich labradorów jest nosicielem mutacji w genie POMC, która zakłóca produkcję hormonów związanych z metabolizmem i głodem, przez co psy te są podatne na przejadanie się i rozwój otyłości.

Według informacji podanych przez służbę prasową Uniwersytetu w Cambridge, labradory z zidentyfikowaną mutacją w genie POMC mają skłonność do przejadania się, ponieważ szybciej odczuwają głód między posiłkami w porównaniu do psów bez tej zmiany genu. Mutacja ta nie tylko zwiększa uczucie głodu, ale również spowalnia metabolizm zwierzęcia, co staje się dodatkowym zagrożeniem dla jego zdrowia.

Eleanor Raffan, badaczka z Uniwersytetu w Cambridge, wyjaśniła, że mutacja w genie POMC nie zwiększa apetytu psów ani nie powoduje spożycia większej ilości pokarmu w trakcie jednego posiłku, ale skraca czas między posiłkami, kiedy psy odczuwają głód, oraz obniża metabolizm zwierząt o około 25%. Badacze przeprowadzili badania na 87 labradorach, analizując próbki DNA psów i obserwując ich zachowanie w laboratorium. Dzięki eksperymentom behawioralnym naukowcy mogli zidentyfikować mutację w genie POMC, która wpływała na głód i metabolizm tych zwierząt.

Mutacja w genie POMC zakłóca produkcję dwóch istotnych cząsteczek sygnałowych w mózgu labradorów: beta-endorfiny i beta-MSH. Odkrycie to wskazuje na nowe zależności między genetyką a zachowaniami żywieniowymi zwierząt, które mogą mieć zastosowanie w dalszych badaniach nad otyłością i metabolizmem.

Analiza genomów psów wykazała, że mutacja w genie POMC jest powszechna w populacji labradorów, aż 25% zbadanych psów były jej nosicielami. U retrieverów o sierści prostej odsetek nosicieli tej mutacji jest jeszcze wyższy - wynosi 66%. Odkrycie to sugeruje, że cecha ta jest rozpowszechniona wśród określonych ras psów i powinna być brana pod uwagę zarówno przez właścicieli, jak i weterynarzy.

Wnioski z przeprowadzonych badań mogą mieć istotne znaczenie dla praktyki weterynaryjnej, a także dla właścicieli psów, zwłaszcza labradorów i retrieverów. Zidentyfikowana mutacja w genie POMC może pomóc w zrozumieniu przyczyn przewlekłej otyłości u tych zwierząt i przyczynić się do rozwoju skuteczniejszych strategii zapobiegania tej chorobie.