Nowe badanie ujawnia zaskakującą ilość wody w skorupie Księżyca

Źródło:

Naukowcy dokonali rewolucyjnego odkrycia, które podważa nasze wcześniejsze zrozumienie geologii Księżyca. Niedawne badania opublikowane w czasopiśmie Nature Astronomy wykazały, że w skałach księżycowych występuje minerał zwany apatytem, ​​co sugeruje, że skorupa księżycowa zawiera znacznie więcej wody, niż wcześniej sądzono.

Apatyt, najpopularniejszy minerał fosforanowy występujący w naszych kościach i zębach, zawiera w swojej strukturze pierwiastki lotne i wiadomo, że tworzy się w obecności wody. Odkrycie to wskazuje, że wczesna skorupa Księżyca mogła zawierać znaczne ilości wody, co rzuca nowe światło na jego historię geologiczną.

Do tej pory nasza wiedza o geologii Księżyca opierała się w dużej mierze na skałach zebranych podczas misji Apollo. Jednak próbki te reprezentują jedynie niewielką część powierzchni Księżyca i dają nam ograniczony wgląd w jego skład. Meteoryty pochodzące z Księżyca dostarczyły dodatkowych informacji, a także ponownej analizy próbek z programu Apollo.

Główna autorka badania, dr Tara Hayden, dokonała ekscytującego odkrycia, identyfikując meteoryt znany jako Półwysep Arabski 007 jako pochodzący z Księżyca. Meteoryt ten, odkryty w Arabii Saudyjskiej w 2015 roku, zawierał intrygujące minerały, które dostarczyły cennych informacji na temat minerałów księżycowej warstwy wodonośnej.

Księżycowe meteoryty ujawniają nowe, ekscytujące szczegóły dotyczące ewolucji Księżyca i poszerzają naszą wiedzę poza próbki zebrane podczas misji Apollo” – powiedział dr Hayden. „Rozpoczyna się nowy etap eksploracji Księżyca i nie mogę się doczekać aby zobaczyć, czego dowiemy się o odległej stronie Księżyca.”

Meteoryt analizowany w tym badaniu to fragment skorupy księżycowej, który rozpadł się około 4,5 miliarda lat temu, wkrótce po powstaniu Księżyca. Uważa się, że planetoida mniej więcej wielkości Marsa zderzyła się z Ziemią, wyrzucając na orbitę wystarczającą ilość materiału, aby powstał Księżyc. Jednak wiele pytań dotyczących składu tych wczesnych materiałów pozostaje bez odpowiedzi.

„Odkrycie apatytu we wczesnej skorupie Księżyca po raz pierwszy jest niezwykle ekscytujące” – wyjaśnia dr Hayden. „Odkryliśmy, że wczesna skorupa Księżyca była bogatsza w wodę, niż się spodziewaliśmy, a jej lotne, stabilne izotopy ujawniają jeszcze bardziej złożoną historię, niż wcześniej wiedzieliśmy”.

Badanie to podkreśla potrzebę dalszych badań i pobierania próbek na Księżycu. Nadchodząca misja Artemis III, która w 2026 roku zabierze ludzi na Księżyc, zapewni naukowcom bogactwo nowego materiału księżycowego do zbadania. Analizując te próbki, badacze mają nadzieję uzyskać pełniejsze zrozumienie historii geologicznej Księżyca.

„Najwięcej o historii wody na Księżycu wiemy z próbek pochodzących z programu Apollo, ale uważa się, że próbki te stanowią jedynie około pięciu procent całej powierzchni Księżyca” – powiedziała dr Hayden. „Dopóki nie otrzymamy większej liczby próbek z nadchodzących misji Artemis, jedynymi próbkami powierzchniowymi, jakie mamy, są meteoryty”.

Te przełomowe badania nie tylko poszerzają naszą wiedzę o geologii Księżyca, ale także torują drogę do przyszłych eksploracji Księżyca. Z każdym nowym odkryciem naukowcy są coraz bliżej odkrycia tajemnic naszego niebiańskiego sąsiada.