Naukowcy odkryli coś dziwnego z pokrywą śnieżną na Mount Everest

Źródło: Kadr z Youtube

Everest, najwyższa góra świata, od zawsze budził zainteresowanie naukowców i badaczy. Jednak najnowsze dane zebrane przez ekspedycję STEP (Second Scientific Expedition to Explore the Tibetan Plateau) przynoszą nam niespodziewane informacje na temat głębokości pokrywy śnieżnej na tej majestatycznej górze, która jest o wiele grubsza niż przypuszczano.

Korzystając z innowacyjnej technologii radaru penetrującego ziemię, naukowcy zmierzyli pokrywę śnieżną na Evereście i odkryli, że jest ona znacznie grubsza, niż zakładano. Według ich pomiarów, średnia głębokość śniegu na szczycie wynosi 9,5 ± 1,2 metra, podczas gdy dotychczas sądzono, że wynosi ona zaledwie od 0,9 do 3,5 metra.

Ekspedycja STEP odbyła się między kwietniem a majem 2022 roku. Aby uzyskać precyzyjne pomiary, badacze wykorzystali system Pulse EKKO Pro GPR. Profesor Yang Wei, główny autor badania, podkreślił wartość tego nowatorskiego podejścia: „Dzięki tej metodzie mogliśmy dokładniej określić granice między śniegiem a skałami, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć rzeczywistą wysokość skał na Evereście”.

Jednak pomiar głębokości pokrywy śnieżnej na Evereście nie jest jedynie naukową ciekawostką. To kluczowy wskaźnik dla nauki klimatycznej, który może pomóc nam lepiej zrozumieć zmiany klimatu na dużych wysokościach. Fluktuacje w akumulacji i erodowaniu śniegu spowodowane warunkami pogodowymi mogą znacząco wpływać na ogólną głębokość pokrywy śnieżnej.

Głębokość śniegu na Evereście jest kluczowa dla badania interakcji klimatycznych oraz wpływu zmian klimatu na Ziemię. To odkrycie otwiera nowe drogi do głębszego poznania naszej planety i jej ekosystemów.

Profesor Yao Tandong, główny naukowiec ekspedycji, podkreślił wagę tej misji: „To odkrycie pokazuje więcej niż tylko głębokość pokrywy śnieżnej – otwiera drogę do lepszego zrozumienia naszej planety i wpływu zmian klimatu na wysoko położone obszary Ziemi."