Jak zaczynają się epoki lodowcowe?

Źródło: Pixabay.com

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego nasza planeta jest tak różnorodna pod względem klimatu? W niektórych rejonach dominują wysokie temperatury przez cały rok, podczas gdy inne są pokryte lodem. Kluczem do zrozumienia tych różnic są epoki lodowcowe, które miały ogromny wpływ na kształtowanie świata, jaki znamy dziś.

Rozpoczynając od podstaw, epoka lodowcowa to okres, w którym globalne temperatury są poniżej normy, a duże obszary Ziemi są pokryte lodem. Doświadczyliśmy już pięciu takich epok, z których najdłuższa trwała ponad 300 milionów lat. Ciekawe jest jednak to, że obecnie nadal żyjemy w epoce lodowcowej, mimo że często kojarzymy ją z odległą przeszłością. Około 3 miliony lat temu rozpoczęła się epoka lodowcowa, która trwa do dziś. Możemy więc powiedzieć, że technicznie rzecz biorąc, żyjemy w okresie międzylodowcowym zwanym Interglacjałem.

Co jednak powoduje początek epok lodowcowych? Przyczyn może być wiele, jednak najczęściej wynikają one z naturalnych procesów na Ziemi. Jednym z nich jest zmiana poziomu dwutlenku węgla w atmosferze. Kiedy jego zawartość spada, globalna temperatura spada i zaczyna się epoka lodowcowa. Innym powodem jest zakłócenie cyrkulacji oceanicznej. Przesuwanie się kontynentów może zmienić przepływ prądów oceanicznych, co również prowadzi do ochłodzenia planety.

Przykładem takiego procesu jest plejstoceńska epoka lodowcowa, która rozpoczęła się około 2,6 miliona lat temu. Powstała ona w wyniku utworzenia Przesmyku Panamskiego między Ameryką Północną a Południową, który uniemożliwił wymianę wody tropikalnej między Oceanem Atlantyckim a Pacyfikiem. To zjawisko doprowadziło do przemieszczenia ciepłej wody na północ, wzrostu opadów na dużych szerokościach geograficznych półkuli północnej, nagromadzenia się śniegu i stopniowego tworzenia lodowców oraz pokryw lodowych.

Ciekawe jest to, że niektóre epoki lodowcowe mogą mieć przyczyny biologiczne. Huronska epoka lodowcowa, która trwała ponad 300 milionów lat, była prawdopodobnie spowodowana ewolucją fotosyntezy w oceanach. Dzięki temu procesowi zmniejszyła się ilość gazów cieplarnianych w atmosferze, co doprowadziło do ochłodzenia planety i powstania lodu.

Późna paleozoiczna epoka lodowcowa, która nastąpiła po huronie, była spowodowana ewolucją roślin na lądzie. Wzrost zawartości tlenu i spadek gazów cieplarnianych również doprowadziły do ​​ochłodzenia planety i powstania lodu.

Wpływ na początek i cofanie się epok lodowcowych mają także inne czynniki, takie jak zmiana orbity Ziemi pod wpływem grawitacji Jowisza. Orbita Ziemi zmienia się przez 96 000 lat, co może powodować zmiany temperatury i początek epok lodowcowych.

Historia epok lodowcowych to fascynujący i pełen tajemnic temat. Na dzień dzisiejszy nie rozumiemy do końca wszystkich mechanizmów, które prowadzą do początku i końca tych okresów. Jednak dzięki nowoczesnym badaniom naukowym i coraz to nowym odkryciom stopniowo poszerzamy naszą wiedzę o minionych epokach lodowcowych i staramy się przewidywać przyszłe zmiany klimatu.