Cykady zszokowały naukowców nowymi umiejętnościami

Źródło: tylkonauka

Zaskakujące odkrycie naukowców z Peru i Singapuru rzuca nowe światło na sposób, w jaki cykady wydalają produkty przemiany materii. Wbrew powszechnym wyobrażeniom, te owady nie tylko nie kończą swojego życia po jednym sezonie, ale także wytwarzają strumienie moczu, które do tej pory uważane były za charakterystyczne wyłącznie dla dużych zwierząt.

Dotychczas sądzono, że owady, w tym cykady, wydalają produkty przemiany materii w formie niewielkich kropel. Tymczasem nowe badania pokazują, że cykady potrafią wyrzucać mocz w postaci silnych, szybkich strumieni, co jest niezwykłe w przypadku tych niewielkich stworzeń. Jak podkreśla inżynier Sunghwan Jung z Cornell University, oddawanie moczu przez cykady znajduje się w "zupełnie wyjątkowym obszarze hydrodynamiki", gdzie równocześnie odgrywają rolę siły bezwładności i siły kapilarne, a nie tylko grawitacja, która dominuje w przypadku dużych zwierząt.

Naukowcy odkryli, że cykady wytwarzają najsilniejsze strumienie moczu w stosunku do wielkości ciała spośród wszystkich obserwowanych dotąd zwierząt. Jest to zjawisko naprawdę niezwykłe, biorąc pod uwagę, że te owady są stosunkowo niewielkie w porównaniu do ssaków czy ptaków. Badacze z Peru i Singapuru podkreślają, że tego typu odkrycia mogą mieć praktyczne zastosowania, na przykład przy opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Elio Challita, badacz robotyki z Uniwersytetu Harvarda i współautor badania, twierdzi, że analizując procesy zachodzące w organizmach zwierząt, możemy natrafić na zaskakujące adaptacje, a także uzyskać cenny wgląd w to, w jaki sposób organizmy żywe oddziałują ze swoim środowiskiem. Przypomina to, że wciąż mamy wiele do odkrycia, nawet w tak pozornie oczywistych kwestiach, jak sposób wydalania przez owady.

Odkrycie to rzuca również nowe światło na biologię i fizjologię cykad. Dotychczas owady te postrzegane były jako krótkotrwałe stworzenia, które po jednym sezonie dożywają kresu swoich dni. Tymczasem okazuje się, że cykady potrafią przetrwać znacznie dłużej, a co więcej, wykazują zaskakujące zdolności, jeśli chodzi o wydalanie produktów przemiany materii.

Badacze podkreślają, że zrozumienie mechanizmów stojących za tym niezwykłym zjawiskiem może mieć praktyczne zastosowania. Przykładowo, poznanie sposobu, w jaki cykady wytwarzają i wyrzucają strumienie moczu, mogłoby pomóc w opracowaniu nowych rozwiązań technologicznych, takich jak bardziej wydajne systemy chłodzenia czy sposoby na zapobieganie parowaniu okularów.

Odkrycie naukowców z Peru i Singapuru dotyczące nietypowego sposobu wydalania moczu przez cykady jest prawdziwą sensacją w świecie nauki. Rzuca ono nowe światło na biologię tych owadów i otwiera drzwi do dalszych badań, które mogą przynieść praktyczne zastosowania w różnych dziedzinach. Jednocześnie przypomina, że wciąż mamy wiele do odkrycia, nawet w najbardziej pozornie oczywistych aspektach funkcjonowania organizmów żywych.