Japońscy eksperci odkryli dlaczego komórki się starzeją

Źródło: tylkonauka

W nowym przełomie w dziedzinie biogerontologii, zespół naukowców z Okinawa Institute of Science and Technology w Japonii odkrył, że starzenie się komórek może być rezultatem uszkodzenia ich błony na skutek naprężeń mechanicznych. Opublikowane w Nature Aging, ich badania rzucają nowe światło na mechanizmy leżące u podstaw procesu starzenia, wykraczając poza dotychczasowe teorie.

Tradycyjnie, uważano że mechaniczne uszkodzenie błony komórkowej prowadzi jedynie do jednego z dwóch scenariuszy - albo komórka jest w stanie się odbudować, albo dochodzi do jej śmierci. Jednak badania przeprowadzone przez zespół wykazały, że pewien poziom uszkodzeń, choć niewystarczający do natychmiastowego unicestwienia komórki, może skutkować jej starzeniem się.

Naukowcy z Japonii odkryli, że gdy dojdzie do uszkodzenia błony komórkowej, zmienia się to, jak komórka funkcjonuje. Jeśli uszkodzenie jest średnie, komórka może co prawda nadal pracować, ale nabiera „fenotypu starzenia” – staje się starzejąca się komórka, nadal aktywna metabolicznie, ale również wydzielająca różnorodne białka, które aktywują odpowiedź immunologiczną zarówno w swoim bezpośrednim otoczeniu, jak i wpływając na dalsze tkanki oraz organy. Te starzejące się komórki mogą przyczyniać się do różnych skutków dla organizmu, w tym przyspieszenia procesu gojenia się ran, ale też rozwijania się schorzeń takich jak nowotwory, czy ogólne przyspieszenie procesu starzenia.

Kluczowe w tej kwestii okazało się zrozumienie roli, jaką w procesie starzenia się komórek odgrywa napływ jonów wapnia i aktywacja genu supresorowego nowotworu p53. Wskazuje to na znacznie skomplikowany mechanizm, w którym uszkodzenie mechaniczne błony prowadzi przez szereg kroków reakcyjnych do zmian w stanie komórki, potwierdzając jej starzenie.

Co ciekawe, badania wykazały również, że eliminacja właśnie tych starzejących się komórek może mieć działanie odmładzające na organizm. Dzięki takim odkryciom naukowcy są bardziej niż kiedykolwiek o krok bliżej do zrozumienia procesów starzenia i potencjalnie rozwoju metod, które pozwolą na osiągnięcie zdrowej długowieczności.

Takie ustalenia otwierają nowe możliwości w zakresie opracowywania terapii, które mogą naśladować lub hamować procesy starzenia się komórek na poziomie molekularnym. Możliwość manipulacji procesami starzenia w komórkach, mogłaby oznaczać przełom w medycynie regeneracyjnej oraz w walce z wieloma chorobami związanymi z wiekiem.

Odkrycie zespołu z Okinawa Institute of Science and Technology przyczynia się do rozszerzenia naszej wiedzy o starzeniu się na poziomie komórkowym, otwierając nowe perspektywy na zrozumienie i potencjalne zwalczanie procesu starzenia, co jest istotnym krokiem w dążeniu do poprawy jakości życia ludzkiego.