Naukowcy zbadali dlaczego niektórych po czerwonym winie bardzo boli głowa

Źródło: pixabay.com

Czerwone wino, ulubione na uroczystościach świątecznych, słynie z bogatego smaku i potencjalnych korzyści zdrowotnych. Jednak dla niektórych osób spożywanie czerwonego wina wiąże się z nieprzyjemnymi doznaniami, takimi jak ból głowy. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis postanowili zbadać to zjawisko, skupiając się na flawanolu zwanym kwercetyną.

Kwercetyna, znana jako przeciwutleniacz, może powodować problemy, gdy wchodzi w interakcję z alkoholem w krwi. Chemik Andrew Waterhouse wyjaśnia, że kwercetyna przekształca się w glukuronid kwercetyny, który blokuje metabolizm alkoholu, prowadząc do gromadzenia się aldehydu octowego – toksyny, która może powodować bóle głowy, zaczerwienienie twarzy i nudności.

Współautor badania, Morris Levine, sugeruje, że może istnieć powiązanie genetyczne z bólami głowy spowodowanymi przez czerwone wino. Około 40% populacji Azji Wschodniej ma enzym, który rozkłada aldehyd octowy mniej skutecznie, co czyni ich bardziej podatnymi na te objawy. Osoby cierpiące na migreny mogą być szczególnie wrażliwe na bóle głowy po spożyciu wina z kwercetyną.

Zawartość kwercetyny w czerwonym winie może się różnić w zależności od wielu czynników, w tym ekspozycji winogron na światło słoneczne i metod produkcji wina. Winogrona uprawiane z otwartymi gronami, takie jak cabernet Napa Valley, często zawierają więcej kwercetyny. Kwercetyna jest wytwarzana przez winogrona w odpowiedzi na światło słoneczne, a te uprawiane z otwartymi gronami mają jej więcej.

Obecnie prowadzone jest małe badanie kliniczne, mające na celu przetestowanie teorii na ludziach poprzez porównanie win o wysokim i niskim poziomie kwercetyny. Badanie to, finansowane przez Wine Spectator Scholarship Foundation i prowadzone przez UCSF, ma na celu lepsze zrozumienie związku między kwercetyną a bólami głowy spowodowanymi czerwonym winem.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis przybliża nas do rozwiązania zagadki bólów głowy spowodowanych czerwonym winem. Wyniki badania wskazują na interakcję między kwercetyną i aldehydem octowym oraz na możliwe czynniki genetyczne. Oczekujemy dalszych badań, które mogą przynieść nowe odkrycia naukowe na ten intrygujący temat.