Nowy wgląd w strukturę mózgu: zidentyfikowano związek między COVID-19 a objawami neurologicznymi

Źródło: pixabay.com

Wyniki nowego badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Linköping (Szwecja) rzucają światło na mechanizmy leżące u podstaw utrzymywania się objawów neurologicznych u pacjentów z Covid-19. Badanie opublikowane w czasopiśmie Brain Communications wykazało wyraźne różnice w strukturze tkanki mózgowej pomiędzy pacjentami z utrzymującymi się objawami a zdrową grupą kontrolną. Odkrycia te mogą zrewolucjonizować nasze zrozumienie długoterminowego wpływu Covid-19 na mózg.

Poprzednie badania oceniające utrzymywanie się objawów po zażywaniu Covid-19 opierały się głównie na skanach MRI mózgu. Chociaż skany te ujawniły różnice między mózgami zdrowych osób a mózgami pacjentów z Covid-19, nie dostarczyły jednak konkretnego wglądu w wpływ wirusa. W rezultacie lekarze i badacze byli sfrustrowani, próbując wyjaśnić problemy neurologiczne, z jakimi borykają się pacjenci.

Ida Blystad, neuroradiolog ze Szpitala Uniwersyteckiego w Linköping, podkreśla znaczenie badania alternatywnych technologii badań przesiewowych. Mówi: „Myślę, że to podkreśla znaczenie przyjrzenia się innym technologiom testowym, aby zrozumieć, co dzieje się w mózgu pacjentów z utrzymującymi się objawami po COVID-19”.

W swoim najnowszym badaniu naukowcy wykorzystali zaawansowany dyfuzyjny rezonans magnetyczny, aby głębiej zagłębić się w istotę białą mózgu. Ten typ obrazowania skupia się na aksonach nerwowych, które odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu sygnałów pomiędzy różnymi częściami mózgu i ciała.

Deneb Boito, doktorant na Uniwersytecie w Linköping, wyjaśnia znaczenie dyfuzyjnego MRI: „Dyfuzyjny MRI to bardzo czuła technologia, która może wykryć zmiany w organizacji aksonów nerwowych. To jeden z powodów, dla których chcieliśmy zastosować rezonans magnetyczny dyfuzyjny do zbadania wpływu Covid-19 na mózg, którego inne technologie obrazowania mogłyby przeoczyć”.

Aby zrozumieć, jak działa rezonans magnetyczny dyfuzyjny, warto wyobrazić sobie tętniące życiem miasto nocą. Reflektory i tylne światła samochodów oświetlają drogi jak sznury pereł. Choć samej drogi nie widać, ruch samochodów wskazuje na jej obecność. Podobnie dyfuzyjny MRI pozwala lekarzom i badaczom uzyskać wgląd w mikroskopijną strukturę mózgu. Technologia ta wykorzystuje ruch cząsteczek wody w tkance mózgowej, które podążają ścieżką najmniejszego oporu wzdłuż ścieżek neuronowych. Mierząc ruch tych cząsteczek, badacze mogą pośrednio wnioskować o strukturze ścieżek neuronowych.

Wyniki tego badania mają ważne implikacje dla osób cierpiących na długotrwałą chorobę Covid-19, czyli stan charakteryzujący się utrzymującymi się objawami wykraczającymi poza ostrą fazę choroby. Zrozumienie zmian strukturalnych w mózgu związanych z tymi objawami pomoże pracownikom służby zdrowia opracować ukierunkowane interwencje i metody leczenia.

Profesor Lars Hillered, kierownik grupy badawczej na Uniwersytecie w Linköping, podkreśla znaczenie tych badań: „Identyfikując konkretne zmiany w strukturze tkanki mózgowej, możemy zacząć rozwikłać złożony związek między COVID-19 a objawami neurologicznymi. Wiedza ta umożliwi opracowanie skuteczniejszych metod leczenia i interwencji dla pacjentów doświadczających długoterminowych konsekwencji.”