Wielka kolizja, która ukształtowała serce Plutona

Źródło: tylkonauka

Ostatnie odkrycia europejskich i amerykańskich planetologów rzucają nowe światło na tajemnicze „serce" Plutona - Sputnik Planitia. Naukowcom udało się odtworzyć z niezwykłą dokładnością scenariusz powstania tej niezwykłej struktury geologicznej, która od lat fascynuje badaczy Układu Słonecznego.

Zgodnie z ustaleniami zespołu z Uniwersytetu w Bernie, Sputnik Planitia powstał w wyniku spektakularnego zderzenia Plutona z innym ciałem niebieskim o średnicy około 730 kilometrów. Siła tego zderzenia była tak ogromna, że dosłownie „spłaszczyła" jądro napotkanej protoplanety, powodując wyrzucenie niemal całego pierwotnego płaszcza Plutona w przestrzeń kosmiczną.

„Odkryliśmy, że prawie cały pierwotny płaszcz Plutona został wyrzucony w wyniku upadku tego ciała. Jądro tego obiektu zostało „spłaszczone" po zderzeniu z rdzeniem Plutona, co doprowadziło do lokalnego nadmiaru masy" - wyjaśnia Martin Jutzi, starszy pracownik naukowy na Uniwersytecie w Bernie.

Ta niezwykła redystrybucja masy po kolizji miała kluczowe znaczenie dla ostatecznego ukształtowania się Sputnik Planitia. Naukowcy twierdzą, że to właśnie ów nadmiar masy w centralnej części „serca" Plutona sprawił, że równina ta znalazła się na równiku, a nie w rejonach biegunowych, jak pierwotnie sądzono.

Co ciekawe, opracowany przez badaczy scenariusz powstania Sputnik Planitia pozwala również wyjaśnić wiele innych zagadkowych właściwości tej struktury geologicznej, w tym jej niezwykły kształt czy obecność anomalii grawitacyjnej w jej obrębie. Obalona zostaje tym samym hipoteza o istnieniu gigantycznego subglacjalnego oceanu w głębinach Plutona.

„Serce" Plutona fascynuje naukowców od momentu, gdy zostało odkryte przez sondę New Horizons w 2015 roku. Okazało się wówczas, że ta struktura geologiczna ma niezwykle złożoną budowę, z wyraźnym podziałem na dwie odmienne chemicznie połówki. Teraz, dzięki nowym ustaleniom, wiemy, że jej powstanie było równie spektakularne, co samo istnienie.

Choć wciąż pozostaje wiele pytań dotyczących historii i ewolucji Plutona, to z pewnością odkrycie mechanizmu ukształtowania się Sputnik Planitia stanowi ważny krok naprzód w zrozumieniu tej fascynującej planety karłowatej i jej miejsca w Układzie Słonecznym.