Odkryto wpływ wulkanów na atmosferę Wenus

Źródło: tylkonauka

Wenus, nasza najbliższa sąsiadka w Układzie Słonecznym, pozostaje pełna zagadek dla naukowców. Jednym z najbardziej intrygujących tematów dotyczących tej planety jest kwestia wulkanizmu i jego wpływu na atmosferę. Nowe badania prowadzone przez międzynarodowy zespół badaczy, w tym naukowców z Instytutu Badań Kosmicznych w Moskwie, rzucają nowe światło na tę złożoną problematykę.

Wenus jest pokryta setkami tysięcy wulkanów, co czyni ją niezwykle wulkanicznie aktywną planetą. Jednak nadal nie jest jasne, czy na Wenus występuje aktywny wulkanizm, czy też nie. Dlatego też nowe misje kosmiczne, takie jak DAVINCI i EnVision, mają na celu lepsze zrozumienie tego fenomenu.

Badacze podzielili kwestię obecności aktywnego wulkanizmu na Wenus na dwa główne aspekty. Po pierwsze, czy Wenus będzie w stanie utrzymać swój obecny skład atmosfery bez dodawania gazów ze źródeł wulkanicznych? Po drugie, czy istnieją dowody na "tymczasowe" skutki, które byłyby możliwe tylko w przypadku istnienia aktywnych wulkanów?

Aby odpowiedzieć na pierwsze pytanie, kluczowe są dane dotyczące zmienności atmosferycznego dwutlenku siarki na przestrzeni dziesięcioleci. Niektórzy badacze uważają, że ta zmienność jest wyraźnym dowodem na wulkanizm, podczas gdy inni twierdzą, że może ona być spowodowana nieznanymi interakcjami między powierzchnią planety a jej atmosferą.

Z kolei w celu zbadania "tymczasowych" skutków wulkanizmu, nowe misje kosmiczne będą musiały zebrać dane podczas opadania przez atmosferę Wenus. Spektrometry na pokładzie sond będą musiały być w stanie bezpośrednio wykryć ślady gazów wulkanicznych, a także inne wskaźniki, takie jak stosunek deuteru do wodoru.

Ponadto, misja EnVision skupi się na obserwacjach górnych warstw atmosfery Wenus, wykorzystując różne techniki spektroskopowe. Może to pomóc w rozwikłaniu niektórych tajemnic wierzchołków chmur Wenus, w tym lokalizacji nieznanego zbiornika dwutlenku siarki.

Choć musimy jeszcze poczekać na wyniki tych nadchodzących misji, naukowcy mają już wiele pomysłów na temat tego, co mogą one odkryć. Zrozumienie wpływu wulkanizmu na atmosferę Wenus jest kluczowe dla lepszego poznania tej tajemniczej planety i jej ewolucji.