Eksperyment NASA z falami atmosferycznymi odkrywa tajemnice mezosfery z kosmosu

Źródło: NASA

Eksperyment z falami atmosferycznymi (AWE) NASA osiągnął kamień milowy dzięki wykonaniu pierwszych obrazów mezosfery na żywo z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Celem tej nowatorskiej inicjatywy jest badanie atmosferycznych fal grawitacyjnych (AGW) i ich wpływu na górne warstwy atmosfery ziemskiej. Dzięki obserwacjom AWE naukowcy mają nadzieję odkryć tajemnice AGW i ich rolę w pogodzie kosmicznej.

Atmosferyczne fale grawitacyjne mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia dynamiki atmosfery ziemskiej, szczególnie w obszarze mezopauzy, który znajduje się około 87 kilometrów nad powierzchnią. Podstawową misją AWE jest obserwacja i analiza AGW w tym regionie, rzucająca światło na to, w jaki sposób zdarzenia pogodowe na Ziemi generują te fale i jak rozprzestrzeniają się one w atmosferze. Wiedza ta jest niezbędna do zrozumienia szerszego wpływu AGW na układ jonosfera-termosfera-mezosfera i jej wpływu na pogodę kosmiczną.

Pomyślne uzyskanie obrazów „pierwszego światła” AWE potwierdza, że ​​instrument działa zgodnie z projektem i jest ważnym kamieniem milowym dla misji. Te pierwsze zdjęcia dostarczą badaczom cennych danych do dalszej analizy i badań AGW. Pedro Sevilla, kierownik ds. operacji systemów naziemnych w AWE oraz Michael Taylor i Ludger Scherliss, główni badacze, wyrazili swoje podekscytowanie obrazami przesłanymi z ISS do Centrum Operacyjnego Misji AWE w Laboratorium Dynamiki Słonecznej.

Mezosfera odgrywa kluczową rolę w pogodzie kosmicznej, wpływając na działanie satelitów i systemów komunikacyjnych. Rozumiejąc, w jaki sposób AGW powstają i rozprzestrzeniają się w górnych warstwach atmosfery, naukowcy mogą lepiej przewidywać i łagodzić potencjalne zakłócenia spowodowane zdarzeniami pogody kosmicznej. Wiedza ta jest niezbędna do ochrony infrastruktury krytycznej i zapewnienia niezawodności systemów komunikacyjnych.

Eksperyment z falami atmosferycznymi (AWE) NASA rewolucjonizuje nasze rozumienie atmosferycznych fal grawitacyjnych i ich wpływu na górne warstwy atmosfery Ziemi. Uzyskując pierwsze obrazy na żywo z mezosfery, projekt AWE potwierdził skuteczność swojej pracy i otworzył drzwi do dalszych badań. Ta innowacyjna inicjatywa poprawi prognozy pogody kosmicznej i zapewni niezawodność działania satelitów i systemów łączności.