Powstała technologia pozwalająca powiększyć obraz atomów 100 milionów razy

Źródło: ZmianynaZiemi

Być może pojawiają się właśnie nowe horyzonty badania atomów. Powstała technologia pozwalająca na 100-milionowe powiększenie obrazu!

Atomy są podstawowymi budulcami wszechświata, a ich badanie umożliwia naukowcom odkrywanie tajemnic materialnego świata. Badanie właściwości atomów jest fundamentalnym zadaniem współczesnej nauki. Faktycznie, atomy są tak małe, że trudno jest zrozumieć ich rozmiar. Dla porównania, grubość ludzkiego włosa to 1 000 000 atomów węgla, a jabłko składa się z bilionów bilionów atomów.

Naukowcy osiągnęli przełom w badaniu atomów dzięki najnowszym technologiom. Stworzyli detektor pracujący w połączeniu z ptychografią, co trzykrotnie zwiększa rozdzielczość nowoczesnych mikroskopów elektronowych. Ptychografia umożliwia uzyskanie obrazów atomów z dużą wyrazistością i precyzją, co może prowadzić do nowych odkryć i rozwoju nauki.

Jednak wcześniejsze wersje tej technologii działały tylko z ultracienkimi próbkami o grubości kilku atomów. Naukowcom z Cornell University w USA udało się wyeliminować tę wadę i osiągnąć 100-milionowe powiększenie obrazu kryształu ortoskandynianu prazeodymu (PrScO3), uzyskując najczystsze obrazy atomów.

Badanie mikrokosmosu może prowadzić do odkrycia nowych wzorców i rozwoju nauki. Jak mówi przysłowie: "Ziarnko piasku zawiera tajemnicę świata". Dzięki tej nowej technologii, naukowcy mogą zbadać atomy z nieosiągalną dotąd precyzją, co może prowadzić do niezwykłych odkryć i przyspieszyć rozwój nauki.