Olbrzymia planeta podważa obecne zrozumienie powstawania gwiazd i planet

Źródło: tylkonauka

Naukowcy z Pennsylvania State University dokonali przełomowego odkrycia w dziedzinie astrofizyki, które ma potencjał do zmiany naszego zrozumienia procesów formowania gwiazd i planet. Planeta o nazwie LHS 3154b, mająca masę ponad 13 razy większą od Ziemi, krąży wokół ultra-chłodnej gwiazdy karłowatej LHS 3154. To odkrycie rzuca nowe światło na powstawanie planet i ich układów słonecznych, podważając istniejące teorie.

Publikacja w czasopiśmie Science donosi o niezwykłej planecie krążącej wokół superchłodnego karła, gdzie stosunek mas planety i gwiazdy jest ponad 100 razy większy niż stosunek mas Ziemi i Słońca. To pierwszy raz, gdy zaobserwowano planetę o tak dużej masie krążącą wokół gwiazdy o tak małej masie.

Profesor Suvrat Mahadevan, astronom i astrofizyk na Pennsylvania State University i współautor artykułu, podkreśla znaczenie tego odkrycia: „To odkrycie po raz kolejny udowadnia, jak mało wiemy o Wszechświecie. Nie można się było spodziewać, że wokół planety o tej masie może istnieć gwiazda o takiej masie.”

Zgodnie z obecnymi teoriami, gwiazdy powstają z dużych obłoków gazu i pyłu. Po powstaniu gwiazdy, pozostały gaz i pył tworzą dyski materiału, które krążą wokół gwiazdy i mogą stać się planetami. Jednakże, nie oczekiwano, że dysk planetarny wokół małomasywnej gwiazdy LHS 3154 będzie miał wystarczającą masę, aby uformować tak masywną planetę jak LHS 3154b.

Do wykrycia LHS 3154b badacze użyli spektrografu astronomicznego Habitable Zone Planet Finder (HPF), który ma na celu identyfikację planet krążących wokół najzimniejszych gwiazd, mogących zawierać wodę w stanie ciekłym. Niska temperatura ultrachłodnych gwiazd, takich jak LHS 3154, umożliwia wykrywanie planet w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Odkrycie LHS 3154b rzuca nowe światło na nasze rozumienie powstawania gwiazd i planet. Dalsze badania będą konieczne, aby w pełni zrozumieć to rewolucyjne odkrycie i jego implikacje dla naszego pojmowania wszechświata.