Noworodki uczą się języka już w łonie matki

Kategorie: 

Źródło: tylkonauka

Przełomowe badanie prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Padwie (Włochy) rzuciło światło na wczesne etapy nauki języka u noworodków. Badanie, w którym zaobserwowano zmiany w mózgach noworodków pod wpływem mowy, sugeruje, że dzieci przed urodzeniem dostosowują się do języka matki i podstawowych rytmów mowy.

 

W badaniu wzięło udział 33 noworodki pochodzące od matek francuskojęzycznych w wieku od jednego do pięciu dni. Niemowlakom odtwarzano nagrania dźwiękowe bajki „Złotowłosa i trzy misie” w języku francuskim, angielskim i hiszpańskim. Używając czapek wyposażonych w elektrody, badacze zaobserwowali specyficzne zmiany w mózgu, gdy ostatni raz odtwarzano francuski dźwięk. Zmiany te wskazywały, że noworodki były w stanie rozpoznać i przyswoić sobie język, który słyszały w łonie matki.

„Odkryliśmy, że mózg noworodka może już znajdować się w stanie optymalnym do wydajnego przetwarzania mowy i języka, co leży u podstaw nieoczekiwanych zdolności uczenia się języków u ludzkich niemowląt” – napisali naukowcy w opublikowanym artykule.

Badanie wykazało również, że drgania mózgu aktywowane mową francuską występowały z częstotliwością powiązaną z naturalnym rytmem mowy. Sugeruje to, że niemowlęta są gotowe do rozpoczęcia nauki mówienia już w wieku kilku dni.

 

Chociaż poprzednie badania wykazały, że dzieci potrafią słuchać w łonie matki, to badanie zapewnia lepszy wgląd w aktywność nerwową zachodzącą u noworodków. Podkreśla, że ​​nauka rozpoczyna się przed urodzeniem, i otwiera drzwi do dalszych badań nad wpływem innych rodzajów dźwięku na mózgi noworodków.

„Następnym krokiem jest zbadanie, jak inne rodzaje dźwięków, np. muzyka, mogą wpływać na mózg noworodków. Istnieją już dowody na to, że dzieci potrafią rozpoznawać muzykę, którą słyszały w łonie matki” – wyjaśniają naukowcy.

To przełomowe badanie poszerza naszą wiedzę na temat wczesnego przyswajania języka i podkreśla znaczenie doświadczeń prenatalnych w kształtowaniu rozwoju językowego dziecka. Rodzi to również kwestię wykonalności interwencji w zakresie nauczania języków na etapie prenatalnym.

 

Odkrycia dostarczają najmocniejszego jak dotąd dowodu na to, że doświadczenia językowe kształtują funkcjonalną organizację mózgu niemowlęcia już przed urodzeniem.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Dodaj komentarz

loading...

Skomentuj