Fusy po kawie mogą leczyć choroby neurodegeneracyjne?

Źródło: tylkonauka

Choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera i choroba Parkinsona, od dawna stanowią przedmiot zainteresowania naukowców i lekarzy. Te wyniszczające choroby dotykają miliony ludzi na całym świecie, powodując utratę neuronów i upośledzenie kluczowych funkcji, takich jak ruch, mowa i funkcje poznawcze. Jednak ostatnie badania przeprowadzone na Uniwersytecie Teksasu w El Paso wykazały potencjalne rozwiązanie problemu z nieoczekiwanego źródła: zużytych fusów po kawie.

Zespół badawczy kierowany przez Jyotisha Kumara i Mahesha Narayana odkrył, że związki pochodzące z zużytych fusów kawy mogą chronić komórki mózgowe przed uszkodzeniami powodowanymi przez choroby neurodegeneracyjne. Wyniki badań zostały opublikowane w listopadowym numerze czasopisma Environmental Research .

Zespół badawczy skupił się na węglowych kropkach kwantowych kwasu kawowego (CACQD), które można wytworzyć ze zużytych fusów kawy. Węglowe kropki kwantowe na bazie kwasu kawowego pochodzące z fusów kawy okazały się obiecujące w ochronie komórek mózgowych przed skutkami chorób neurodegeneracyjnych spowodowanych takimi czynnikami, jak otyłość, wiek, narażenie na pestycydy i inne toksyczne chemikalia.

Kumar wyjaśnia: „Węglowe kropki kwantowe na bazie kwasu kawowego mogą być rewolucyjne w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych. Dzieje się tak dlatego, że żadna z istniejących metod leczenia nie eliminuje choroby, a jedynie łagodzi jej objawy. Naszym celem jest znalezienie lekarstwa poprzez zwrócenie się ku atomowi oraz podstawy molekularne leżące u podstaw tych chorób.”

Choroby neurodegeneracyjne stanowią znaczne obciążenie dla poszczególnych osób, rodzin i systemów opieki zdrowotnej na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych opieka nad pacjentami cierpiącymi na te choroby kosztuje setki miliardów dolarów rocznie. Znalezienie skutecznej metody leczenia lub zapobiegania mogłoby zmniejszyć to obciążenie finansowe, poprawiając jednocześnie jakość życia milionów ludzi.

Jeśli dalsze badania potwierdzą skuteczność CACQD pozyskiwanych z fusów kawy, mogą zrewolucjonizować leczenie chorób neurodegeneracyjnych. Zamiast po prostu zajmować się objawami, to innowacyjne podejście zajmuje się mechanizmami molekularnymi i atomowymi leżącymi u podstaw tych chorób.Dr Narayan podkreśla znaczenie tych badań: „Potencjał wykorzystania materiałów odpadowych, takich jak fusy po kawie, do opracowania metod leczenia chorób neurodegeneracyjnych jest niesamowity. Jest to nie tylko rozwiązanie przyjazne dla środowiska, ale także otwiera nowe możliwości odkrywania leków. "

Dr David Reynolds, dyrektor naukowy w Alzheimer's Research UK, powiedział, że badanie pogłębia naszą wiedzę na temat chorób neurodegeneracyjnych. Powiedział: „To badanie podkreśla potencjał ponownego wykorzystania odpadów przemysłowych do opracowania nowych metod leczenia chorób takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona. Chociaż potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić ustalenia, jest to ekscytujący krok naprzód w poszukiwaniu skutecznych metod leczenia”.