Biolodzy odkryli, że szybki metabolizm komórkowy powoduje starzenie

Źródło: Columbia University

Hipermetabolizm komórek prowadzi do ich przyspieszonego starzenia. Poinformowało o tym biuro prasowe Columbia University.

Mitochondria to organelle komórkowe, które dostarczają im energii. Od dawna zakładano, że defekty mitochondriów, które upośledzają przekształcanie pożywienia w użyteczną energię, powodują, że komórki spowalniają tempo metabolizmu w celu oszczędzania energii. Okazało się jednak, że komórki z uszkodzonymi mitochondriami w wyniku chorób podwajają wydatek energetyczny. Co więcej, ponowna analiza danych od setek pacjentów z różnymi chorobami mitochondrialnymi wykazała, że ​​defekty mitochondrialne zwiększają również koszt energetyczny życia na poziomie całego organizmu.

Ma to jednak skutek uboczny: ten przyspieszony metabolizm niszczy również telomery komórkowe (końce chromosomów) i zwiększa reakcję na stres i stany zapalne. Skrócenie telomerów uważane jest za jedną z głównych oznak starzenia. Kiedy komórki zużywają więcej energii na produkcję białek i innych substancji niezbędnych do krótkotrwałego przeżycia, prawdopodobnie kradną zasoby z procesów zapewniających długoterminowe przeżycie, takich jak utrzymywanie telomerów, donoszą autorzy badania.

To może wyjaśniać, dlaczego osoby z chorobami mitochondrialnymi doświadczają między innymi zmęczenia i nietolerancji wysiłku fizycznego. Aby zrekompensować dodatkowe zużycie energii w twoich komórkach, twoje ciało mówi ci, abyś nie przemęczał się, aby oszczędzać energię. Prawdopodobnie obserwujemy tę samą dynamikę, gdy ludzie się starzeją i spada ich witalność.

Autorzy uważają, że w poszukiwaniu nowych metod leczenia chorób mitochondrialnych badacze powinni skupić się na hipermetabolizmie. Ponadto regulacja metabolizmu może potencjalnie spowolnić starzenie się również u zdrowych osób.