Naukowcy z Harvardu udowodnili, że starzenie się można cofnąć!

Źródło: pixabay.com

Naukowcy z Harvard Medical School przeprowadzili badania, które pokazują, że biologiczne procesy starzenia się mogą być odwracalne. Okazało się, że stresujące wydarzenia, takie jak poważne operacje, ciąża i infekcje przyspieszają proces starzenia. Jednak, po przejściu przez stresujące wydarzenia i powrocie do zdrowia, wskaźniki wieku biologicznego powracają do swojego pierwotnego stanu.

Naukowcy skupili się na badaniach zmian epigenetycznych w DNA, czyli specjalnych znakach w DNA, które mogą włączać lub wyłączać geny. Stopień zmian epigenetycznych może być wykorzystany jako „zegar biologiczny” do określenia wieku biologicznego. Naukowcy mogą również mierzyć długość telomerów, ochronnych „czapek” na końcach chromosomów, które skracają się z każdym podziałem komórki.

Badanie wykazało, że próbki krwi pobrane od starszych pacjentów po urazach wymagających pilnej operacji wykazywały przyspieszone oznaki starzenia. Jednak, tydzień po operacji, wskaźniki wieku biologicznego powróciły do wartości wyjściowych. W przypadku pacjentów poddawanych planowanej operacji nie stwierdzono przyspieszonego starzenia.

Wyniki badania mogą skłonić naukowców do opracowania leków, które będą ukierunkowane na zmiany epigenetyczne, a nie na telomery. Wcześniejsze badania nad długowiecznością zazwyczaj koncentrowały się na sposobach wydłużenia telomerów w celu wydłużenia życia zwierząt.

Odkrycia te otwierają nowe możliwości opracowywania leków ukierunkowanych na zmiany epigenetyczne, które mogą pomóc w odwróceniu procesu starzenia. Jednakże, potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić te wyniki i określić, które leki mogą być skuteczne w tym przypadku.