Niezwykłe odkrycie na dnie oceanu, znaleziono ząb megalodona

Źródło: tylkonauka

Badacze zostali zaskoczeni odkryciem skamieniałego zęba gigantycznego rekina, Otodus (megalodon), spoczywającego na dnie oceanu na głębokości 3 kilometrów. To wyjątkowe znalezisko, ponieważ ząb znajduje się w tej samej pozycji, w której upadł miliony lat temu. Ząb został odkryty przez zespół naukowców, którzy przeglądali materiały wideo z zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego. Wystaje on prosto z piasku, jakby spadł zaledwie kilka minut wcześniej.

Przy bliższym przyjrzeniu się okazało się, że czubek starego zęba został odłamany, a jego postrzępione krawędzie pozostały niezwykle ostre, tak jakby ostatnio używany był do rozrywania świeżego mięsa. To odkrycie dostarcza cennych informacji na temat przerażającej budowy i siły szczęk megalodona - drapieżnika, który mógł pożreć współczesne rekiny zaledwie kilkoma kęsami.

Zęby megalodona, mogące osiągać rozmiary ludzkiej dłoni, są jednymi z niewielu pozostałości po tym wymarłym stworzeniu. Naukowcy stwierdzili, że badany ząb jest częściowo inkrustowany manganem, a jego wiek szacowany jest na co najmniej 3,6 miliona lat. Odkryto go w odległym miejscu na południowy zachód od Wysp Hawajskich, w pobliżu atolu Johnston, w oceanicznej "pustyni".

Według paleontologa z Uniwersytetu Wyoming, Tylera Greenfielda, istnieją obszary dna morskiego, w których przez długie okresy czasu osadza się niewiele osadów lub nie osadza się ich wcale. W tym przypadku ząb znaleziono na grzbiecie, gdzie silne prądy oceaniczne zapobiegają gromadzeniu się osadów. Wyjątkowe zachowanie postrzępionej krawędzi zęba sugeruje, że nie uległ on erozji ani nie został wyrzucony na brzeg.

To niezwykłe odkrycie rzuca nowe światło na życie i zwyczaje megalodona, dostarczając naukowcom cennych informacji na temat tego starożytnego drapieżnika. Podkreśla ono również znaczenie dalszej eksploracji głębin morskich w odkrywaniu ukrytych tajemnic przeszłości naszej planety.

Zespół badaczy na pokładzie statku Nautilus prowadził badania tego odległego obszaru dna oceanu, aby lepiej poznać jego głębinową geologię i biologię. Ich odkrycie zęba megalodona w tak doskonałym stanie zachowania jest niezwykłym osiągnięciem, które może pomóc w lepszym zrozumieniu tego gigantycznego wymarłego rekina.

Naukowcy są podekscytowani możliwością dalszych badań tego cennego znaleziska. Mają nadzieję, że uda im się uzyskać więcej informacji na temat środowiska, w którym żył megalodon, jego zwyczajów żywieniowych oraz przyczyn jego wyginięcia. To odkrycie otwiera nowy rozdział w naszej wiedzy o tych fascynujących morskich drapieżnikach.