Japoński statek kosmiczny SLIM wszedł na orbitę Księżyca

Źródło: JAXA

Japońska Agencja Badań Kosmicznych (JAXA) ogłosiła pomyślne wystrzelenie na orbitę Księżyca inteligentnego lądownika do badania Księżyca (SLIM), co stanowi znaczące osiągnięcie w eksploracji kosmosu. Ta przełomowa misja stanowi krytyczny krok w kierunku odkrycia tajemnic niebiańskiego sąsiada Ziemi.

Sonda SLIM została wystrzelona na eliptyczną orbitę Księżyca 25 grudnia 2023 roku o godzinie 16:51 czasu standardowego japońskiego (JST). Orbita ta łączy biegun północny i południowy Księżyca w czasie około 6,4 godziny. W najbliższym punkcie Księżyca, zwanym perilune, SLIM będzie znajdował się na wysokości około 600 km, a w najodleglejszym punkcie, zwanym apolune, będzie oddalony o 4000 km od Księżyca powierzchnia.

Zmiana orbity przebiegła gładko i statek kosmiczny jest obecnie w normalnym stanie. Jednak to dopiero początek podróży SLIM. W ciągu najbliższych kilku tygodni punkt apogeum będzie się stopniowo zmniejszał, a orbita zostanie dostosowana tak, aby na wysokości około 600 km osiągnąć trajektorię kołową.

Po ustaleniu orbity kołowej do połowy stycznia 2024 r. rozpoczną się przygotowania do lądowania. 19 stycznia punkt cirrus obniży się jeszcze bardziej do wysokości 15 km, co oznacza ostateczne zejście w kierunku Księżyca. Przełomowe lądowanie na powierzchni Księżyca zaplanowano na 20 stycznia (JST) o godzinie 0:20.

Misja ta ma ogromne znaczenie nie tylko dla Japonii, ale także dla całej światowej społeczności naukowej. Dane zebrane przez SLIM podczas eksploracji powierzchni Księżyca zapewnią nam bezcenny wgląd w geologię Księżyca, powstawanie Księżyca i jego potencjał dla przyszłych eksploracji człowieka.

Eksperci uważają, że misja SLIM może zrewolucjonizować naszą wiedzę o Księżycu. Dr Hiroshi Yamakawa, prezes JAXA, powiedział: „Udane wystrzelenie SLIM na orbitę księżycową jest świadectwem poświęcenia i doświadczenia naszego zespołu. Jesteśmy podekscytowani możliwościami, jakie niesie ze sobą ta misja i nie możemy się doczekać nowych odkryć na temat Księżyca .”

Księżyc fascynuje ludzkość od wieków, a jego eksploracja zawsze budziła ogromne zainteresowanie. „Księżyc jest skarbnicą wiedzy naukowej, która tylko czeka na odkrycie” – powiedziała dr Sarah Noble, planetolog z NASA. „Badając jego powierzchnię i skład, możemy uzyskać wgląd w historię naszego Układu Słonecznego, a nawet naszej własnej planety”.

Misja SLIM opiera się na bogatym dziedzictwie eksploracji Księżyca. Na przestrzeni lat różne misje, w tym program Apollo NASA i nowsze projekty, takie jak chiński program Chang'e, wniosły znaczący wkład w naszą wiedzę o Księżycu. SLIM ma na celu poszerzenie tej wiedzy poprzez skupienie się na niezbadanych obszarach Księżyca, w szczególności na jego obszarach polarnych.

Bieguny księżycowe są szczególnie interesujące ze względu na ich unikalne cechy. Uważa się, że regiony te zawierają lód wodny, który może potencjalnie stać się cennym zasobem dla przyszłych misji załogowych na Księżyc i dalej. Badając te obszary, SLIM może dostarczyć kluczowych danych, które będą kształtować przyszłą eksplorację kosmosu.

Kiedy z niecierpliwością czekamy na historyczne lądowanie SLIM na powierzchni Księżyca, warto zastanowić się nad ogromnym postępem, jaki ludzkość poczyniła w eksploracji kosmosu. Od pierwszych kroków człowieka na Księżycu po obecną erę misji robotycznych, nasze pragnienie wiedzy nie zna granic. Misja SLIM stanowi kolejny gigantyczny krok w odkrywaniu tajemnic naszego Wszechświata.