Zagadka dziwnej supermasywnej czarnej dziury - dlaczego jest tak nieefektywna?

Źródło: pixabay

W niewyobrażalnej rozległości wszechświata, gdzie grawitacyjne potwory pochłaniają wszystko, co stanie im na drodze, naukowcy dokonali zaskakującego odkrycia - supermasywna czarna dziura, która wydaje się wyjątkowo nieefektywna. Ten niezwykły obiekt, znajdujący się w centrum galaktyki kwazara H1821+643, położonego około 3,4 miliarda lat świetlnych od Ziemi, rzuca nowe światło na zrozumienie tych kosmicznych fenomenów.

Czarna dziura o masie czterech miliardów mas Słońca, choć aktywnie pochłania materię, generując wysokoenergetyczne promieniowanie i dżety relatywistyczne, ma zaskakująco niewielki wpływ na swoją macierzystą galaktykę. Odkrycie to, opublikowane na serwerze preprintów arXiv, zostało dokonane dzięki obserwacjom przeprowadzonym za pomocą Kosmicznego Teleskopu Rentgenowskiego Chandra.

Obserwacje wykazały, że gęstość gazu w pobliżu czarnej dziury w centrum galaktyki jest znacznie wyższa, a temperatura gazu znacznie niższa niż w bardziej odległych rejonach. Ten obraz sugeruje, że dopływ energii z czarnej dziury jest bardzo mały lub całkowicie nieobecny, co nie zapobiega ochłodzeniu i kondensacji gazu w jej pobliżu.

Naukowcy uważają, że obecny stan centrum galaktycznego nie potrwa długo. Przewidują, że ostatecznie szybkie zużycie paliwa przez czarną dziurę powinno zwiększyć moc jej dżetów i znacznie ogrzać otaczający gaz. Wtedy wzrost czarnej dziury i jej galaktyki powinien gwałtownie spowolnić.

To odkrycie rzuca nowe światło na zrozumienie mechanizmów rządzących supermasywnymi czarnymi dziurami i ich wpływu na ewolucję galaktyk. Choć większość czarnych dziur jest niezwykle aktywna i oddziałuje silnie ze swoim otoczeniem, ta nieefektywna czarna dziura w centrum galaktyki kwazara H1821+643 stanowi wyjątek, który może pomóc naukowcom lepiej zrozumieć złożoność tych kosmicznych potworów.

Zaskakujący brak efektywności tej supermasywnej czarnej dziury wskazuje, że nie wszystkie czarne dziury są jednakowe. Niektóre mogą być znacznie mniej aktywne, a ich wpływ na otaczającą galaktykę może być o wiele mniejszy, niż dotychczas sądzono. To odkrycie otwiera nowe perspektywy w badaniach nad czarnymi dziurami i ich roli w ewolucji wszechświata.

Choć większość czarnych dziur jest niezwykle aktywna i oddziałuje silnie ze swoim otoczeniem, ta nieefektywna czarna dziura w centrum galaktyki kwazara H1821+643 stanowi wyjątek, który może pomóc naukowcom lepiej zrozumieć złożoność tych kosmicznych potworów. Odkrycie to rzuca nowe światło na zrozumienie mechanizmów rządzących supermasywnymi czarnymi dziurami i ich wpływu na ewolucję galaktyk.