Stworzono technologię do tworzenia sztucznych chromosomów

Źródło: tylkonauka

Naukowcy z Dornsife College of Letters, Arts and Sciences na Uniwersytecie Południowej Kalifornii osiągnęli znaczący przełom w dziedzinie biologii syntetycznej, opracowując nowatorską technikę o nazwie CReATiNG (Cloning Reprogramming and Assembling Tiled Natural Genomic DNA). Ta rewolucyjna metoda upraszcza i zmniejsza koszty tworzenia syntetycznych chromosomów, co ma szerokie konsekwencje w wielu dziedzinach nauki i technologii.

CReATiNG polega na klonowaniu i składaniu naturalnie występujących segmentów DNA drożdży, co umożliwia naukowcom tworzenie syntetycznych chromosomów zdolnych do zastąpienia ich naturalnych odpowiedników w komórkach. Dzięki tej technice możliwe jest łączenie chromosomów z różnych szczepów i gatunków drożdży, zmienianie struktury chromosomów oraz usuwanie wielu genów jednocześnie.

Główny badacz, profesor Jan Ehrenreich, podkreśla, że CReATiNG pozwala na złożone genetyczne przeprogramowanie organizmów w sposób, który wcześniej był uważany za niemożliwy. Metoda ta otwiera nowe możliwości w biologii syntetycznej, pogłębiając nasze zrozumienie życia i torując drogę do rewolucyjnych zastosowań.

CReATiNG ma znaczący potencjał w wielu dziedzinach. W medycynie technika może usprawnić produkcję farmaceutyków i biopaliw, co przyczyni się do opracowania efektywniejszych i opłacalnych metod. Może także przyczynić się do rozwoju nowych terapii komórkowych dla takich chorób jak rak.

W biotechnologii przełom może umożliwić bioremediację środowiska, na przykład poprzez tworzenie bakterii zdolnych do pochłaniania substancji zanieczyszczających. W eksploracji kosmosu zdolność CReATiNG do modyfikacji chromosomów i przeprogramowania organizmów otwiera nowe możliwości w inżynierii genetycznej stosowanej w eksploracji kosmosu. Może to prowadzić do tworzenia organizmów przystosowanych do życia w ekstremalnych warunkach kosmicznych.

Metoda CReATiNG oferuje prostsze i bardziej opłacalne podejście do tworzenia syntetycznych chromosomów, obiecując znaczny postęp w różnych dziedzinach nauki i medycyny. To przełomowe odkrycie może zrewolucjonizować biologię syntetyczną, odkryć nowe rozwiązania dla palących problemów i pogłębić naszą podstawową wiedzę o życiu.