Biolodzy nauczyli wirusy dostarczania większej ilości DNA do komórek

Źródło: ZmianynaZiemi

Terapia genowa jest obiecującym polem medycyny, które daje nadzieję na skuteczne leczenie wielu dziedzicznych chorób. Jednak jednym z głównych wyzwań jest dostarczenie odpowiedniego materiału genetycznego do komórek pacjenta. Naukowcy z Catholic University of America opracowali innowacyjną metodę, wykorzystując zmodyfikowane wirusy T4, które są zdolne przenosić znacznie większą ilość DNA niż tradycyjne wirusy stosowane w terapii genowej.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych wirusów, które są zbyt małe, aby pomieścić kompleksowy materiał genetyczny, zmodyfikowane wirusy T4 mają zdolność przenoszenia dużych fragmentów DNA. Fagi T4 składają się z białkowej "głowy", która przenosi informację genetyczną, oraz łodygi z procesami potrzebnymi do infekcji. Ich głowy mają imponujące rozmiary, mierzące 120 na 86 nanometrów, co umożliwia pomieszczenie dwuniciowej cząsteczki DNA o długości do 171 tysięcy par zasad.

Niestety, fagi T4 są naturalnie wyspecjalizowane w zakażaniu bakterii, takich jak E. coli, i nie mają zdolności do infekowania komórek człowieka. Aby nadawać tym wirusom taką zdolność, naukowcy opracowali nowatorską strategię. Wykorzystali puste główki wirusów T4, do których wprowadzili docelowy ładunek genetyczny. Następnie pokryli je dodatkową warstwą lipidową, co umożliwiło fagom przeniknięcie do ludzkich komórek.

Nowo opracowane cząsteczki wirusowe zostały poddane testom na hodowlach komórkowych, które dały obiecujące wyniki. Wprowadzając gen dystrofiny, naukowcy zaobserwowali, że komórki zaczęły wytwarzać zdrowe białko. Co więcej, eksperymenty wykazały, że możliwe jest jednoczesne wprowadzenie kilku genów oraz wszystkiego, co jest niezbędne do ich integracji z DNA odbiorcy.

Jednym z kluczowych aspektów tej technologii jest jej prostota i niższe koszty w porównaniu do obecnie stosowanych metod. Naukowcy zwracają jednak uwagę, że konieczne jest dalsze badanie skuteczności tych wirusów na poziomie całego organizmu. Osiągnięcie tego celu otworzyłoby drzwi do praktycznego wykorzystania tej metody w terapii genowej i przyczyniłoby się do rozwoju skuteczniejszych leków dla pacjentów z chorobami dziedzicznymi.

Podsumowując, biolodzy z Catholic University of America opracowali obiecującą technologię, która umożliwia zmodyfikowanym wirusom T4 przenoszenie większej ilości DNA do ludzkich komórek. Ta innowacyjna metoda dostarczania genów otwiera nowe perspektywy dla terapii genowej, leczenia dziedzicznych chorób i poprawy jakości życia pacjentów. Mimo że istnieje jeszcze wiele wyzwań do pokonania, wyniki eksperymentów na hodowlach komórkowych dają powód do optymizmu.