Nowe badanie ujawnia potencjalny probiotyczny wpływ drożdży spożywczych na zapalenie jelit

Źródło: zmianynaziemi

Przemysł spożywczy od dawna korzysta z grzybów do celów fermentacyjnych i aromatyzujących. Ostatnie badanie opublikowane w czasopiśmie mSystems Amerykańskiego Towarzystwa Mikrobiologicznego ujawniło potencjalny probiotyczny wpływ dwóch popularnych grzybów spożywczych na zapalenie jelit. To przełomowe odkrycie otwiera nowe możliwości rozwoju probiotyków.

Głównym autorem badania jest dr Mathias L. Richard, dyrektor badań INRAE ​​w Instytucie Micalis w Jouy-en-Josas we Francji. Podkreślił on znaczenie badania roli szczepów grzybów w mikroflorze jelitowej i zdrowiu gospodarza. Daniel oświadczył: „Z badań nad rolą grzybów w mikroflorze jelitowej i zdrowiu gospodarza można wiele się nauczyć, a także o tym, że gatunki używane do produkcji żywności mogą być potencjalnym źródłem nowych probiotyków”.

Chociaż drożdże są stosowane w produkcji żywności od wieków, wciąż mało wiadomo o różnorodności i wpływie na zdrowie jelit. Drożdże to mikroskopijne grzyby składające się z pojedynczych komórek, które rozmnażają się poprzez pączkowanie. Do najbardziej znanych drożdży należą Saccharomyces cerevisiae, używane do produkcji wina i chleba, oraz Debaryomyces hansenii, używane do produkcji i dojrzewania sera.

Naukowcy podjęli się tego badania, aby poszerzyć wiedzę na temat wpływu mikroflory grzybowej na zdrowie człowieka. Skupili się na grzybach używanych w przemyśle spożywczym do produkcji serów i mięsa. Richard wyjaśnił: „Zainteresowane są rolą grzybów w zdrowiu jelit i rozwoju zapalnych chorób jelit, dlatego monitorujemy działanie tych grzybów w dostosowanych modelach in vitro i in vivo”.

Aby zbadać potencjał probiotyczny drożdży odżywczych, naukowcy wybrali drożdże powszechnie stosowane w produkcji żywności, reprezentujące różnorodne gatunki. Następnie przetestowano je w testach na hodowlach komórek ludzkich oraz na modelu zwierzęcym naśladującym wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Badanie wykazało, że niektóre szczepy drożdży mogą korzystnie wpływać na jelita gospodarza w stanach zapalnych. W szczególności naukowcy zidentyfikowali dwa szczepy drożdży, Cyberlindnera jadinii i Kluyveromyces lactis, które wykazywały potencjalnie korzystny wpływ na stan zapalny w modelu zapalenia jelita grubego u myszy. Przeprowadzono dalsze eksperymenty w celu zrozumienia mechanizmów leżących u podstaw tych efektów.

W przypadku C. jadinii wydaje się, że ochrona jelit przed zapaleniem wynika ze zmian w mikroflorze bakteryjnej po podaniu C. jadinii myszom. Ta modyfikacja wpływa na wrażliwość na zapalenie jelit poprzez nieznany mechanizm. Richard wyraził optymizm odnośnie tego odkrycia i dodał, że nawet jeśli wymaga ono dalszych badań, jest to obiecujące odkrycie.

Chociaż szczepy C. jadinii i K. lactis wydają się mieć potencjał jako drożdże probiotyczne w walce ze stanami zapalnymi jelit, konieczne są dalsze badania, aby w pełni zrozumieć mechanizmy ich wpływu na zdrowie jelit. Wyniki tej pracy stanowią bazę do dalszych badań nad opracowaniem innowacyjnych probiotyków, które mogą poprawić zdrowie jelit i potencjalnie złagodzić nieswoiste zapalenie jelit.