Niemożliwe staje się możliwe – regeneracja rdzenia kręgowego pozwala uporać się z paraliżem

Źródło: Kadr z Youtube

Naukowcy ze szwajcarskiej firmy. NeuroRestore dokonał rewolucyjnego odkrycia w dziedzinie badań nad uszkodzeniami rdzenia kręgowego. Opracowali terapię genową, która, jak wykazano, stymuluje wzrost nerwów i kieruje je do naturalnych celów, powodując przywrócenie mobilności. Ten przełom może zrewolucjonizować leczenie poważnych urazów rdzenia kręgowego i przynieść nadzieję milionom ludzi na całym świecie cierpiących na paraliż.

Kiedy rdzeń kręgowy jest częściowo uszkodzony u myszy i ludzi, często następuje samoistne przywrócenie funkcji motorycznych. Jeśli jednak rdzeń kręgowy zostanie całkowicie uszkodzony, ten naturalny proces naprawczy nie zachodzi, co skutkuje nieodwracalnym paraliżem. Przywrócenie funkcji motorycznych po poważnym urazie stanowi dla naukowców duże wyzwanie, ponieważ warunki niezbędne do skutecznej regeneracji nerwów pozostają nieuchwytne.

Poprzednie badania zespołu .NeuroRestore wykazały potencjał regeneracji włókien nerwowych w anatomicznie kompletnych uszkodzeniach rdzenia kręgowego. Jednakże te zregenerowane włókna nie łączyły się z odpowiednimi miejscami po drugiej stronie urazu, co uniemożliwiało przywrócenie funkcji motorycznych.

We współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (UCLA) i Harvard Medical School naukowcy uczestniczący w projekcie .NeuroRestore wykorzystali najnowocześniejszy sprzęt zainstalowany w laboratorium EPFL Campus Biotech Geneva do przeprowadzenia dogłębne analizy. Ich celem było zidentyfikowanie konkretnego typu neuronów zaangażowanych w naturalną regenerację rdzenia kręgowego po częściowym uszkodzeniu rdzenia kręgowego.

Korzystając z sekwencjonowania jednokomórkowego jądrowego RNA, naukowcy nie tylko zidentyfikowali aksony wymagające regeneracji, ale także odkryli, że aby przywrócić funkcje motoryczne, aksony te muszą połączyć się ze swoimi naturalnymi celami. To kluczowe odkrycie stało się podstawą rewolucyjnej terapii genowej.

Wyposażeni w tę wiedzę naukowcy uczestniczący w projekcie .NeuroRestore opracowali wielotorowe podejście do terapii genowej. Aktywowali programy wzrostu w zidentyfikowanych neuronach, aby stymulować regenerację włókien nerwowych, zwiększyli poziom określonych białek wspierających wzrost tych neuronów w miejscu urazu, a także wprowadzili cząsteczki kierujące, aby przyciągnąć regenerujące się włókna nerwowe do ich naturalnych celów.

Terapię genową testowano na myszach z całkowitym uszkodzeniem rdzenia kręgowego i wyniki były bardzo obiecujące. Terapia skutecznie stymulowała wzrost nerwów i ukierunkowała naprawę nerwów na ich naturalne cele. W rezultacie myszy odzyskały mobilność i mogły chodzić. Chociaż potrzebne są dalsze badania w celu określenia długoterminowych skutków i bezpieczeństwa terapii genowej, te wczesne wyniki dają nadzieję dla osób cierpiących na poważne urazy rdzenia kręgowego.

Rozwój tej terapii genowej jest ważnym kamieniem milowym w dziedzinie badań nad uszkodzeniami rdzenia kręgowego. Jeśli w badaniach na ludziach okaże się skuteczny i bezpieczny, może zrewolucjonizować leczenie paraliżu spowodowanego urazami rdzenia kręgowego. W miarę jak naukowcy w dalszym ciągu przesuwają granice badań medycznych, odkrycia takie jak to przybliżają nas o krok do znalezienia lekarstwa na paraliż i dają nadzieję tym, którym od dawna powiedziano, że ich stan jest nieodwracalny.