Naukowcy mogli po raz pierwszy zajrzeć do wnętrza koronalnego wyrzutu masy

Źródło: NASA

Słońce to potężna gwiazda, która nieprzerwanie od milionów lat świeci nad naszymi głowami. Jest też niezwykłym obiektem godnym uważnej obserwacji i badań. Szczególnie w czasach maksimum aktywności słonecznej, kiedy na powierzchni naszej gwiazdy dziennej zachodzą najbardziej spektakularne zjawiska. Jednym z nich są koronalne wyrzuty masy, czyli potężne erupcje plazmy wyrzucane w przestrzeń kosmiczną.

Te olbrzymie chmury naładowanych cząstek, pędzące z prędkością milionów kilometrów na godzinę, mogą stanowić realne zagrożenie dla naszej cywilizacji, gdyż w przypadku uderzenia w Ziemię mogą one wywołać gwałtowne burze geomagnetyczne. Takie burze mogą zakłócać działanie satelitów, sieci energetycznych, a nawet telekomunikację na naszej planecie.

Na szczęście mamy narzędzia, które pozwalają nam obserwować te zjawiska z niespotykaną dotąd dokładnością. Jednym z nich jest sonda kosmiczna Parker Solar Probe, wysłana przez NASA w 2018 roku z misją zbadania procesów zachodzących w koronie słonecznej. Ta niezwykła sonda, znajdująca się obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie Słońca, dostarczyła naukowcom niesamowitych odkryć. Dzięki instrumentom zainstalowanym na pokładzie Parker Solar Probe, naukowcy mogli po raz pierwszy zajrzeć do wnętrza koronalnego wyrzutu masy.

Zarejestrowały one intrygujące turbulentne wiry, będące efektem niestabilności Kelvina-Helmholtza - zjawiska powstającego na styku dwóch różniących się prędkością obłoków plazmy. To niezwykłe odkrycie rzuca nowe światło na mechanizmy rządzące tymi potężnymi erupcjami na powierzchni Słońca. Dzięki takiej bliskiej obserwacji tych procesów, naukowcy będą mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób dochodzi do wyrzucania ogromnych ilości materii w przestrzeń kosmiczną.

To kluczowe informacje, które pomogą nam przewidywać i przygotowywać się na potencjalne zagrożenia związane z burzami geomagnetycznymi wywoływanymi przez koronalne wyrzuty masy. Sonda Parker Solar Probe, znajdując się w samym sercu aktywności słonecznej, jest niewątpliwie w odpowiednim miejscu, by dostarczyć nam nieocenionych danych na temat naszej gwiazdy. Jej misja, choć pełna wyzwań, pozwala nam coraz głębiej wnikać w tajemnice Słońca i lepiej zrozumieć procesy, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania naszej planety i całego Układu Słonecznego.