Ze schwytanej asteroidy można w krótkim czasie zrobić stację kosmiczną. Czy to jest bezpieczne?

Źródło: ZmianynaZiemi

Kolonizacja kosmosu stanowi dla naukowców i inżynierów fascynujące, choć pełne wyzwań przedsięwzięcie. Kluczowe problemy takie jak wpływ niskiej grawitacji na ludzki organizm czy niebezpieczne promieniowanie kosmiczne stały się celem wielu badań. W świecie nauki pojawiają się coraz bardziej odważne koncepcje rozwiązujące te wyzwania, a jednym z nich jest pomysł przekształcenia asteroidy w funkcjonalną stację kosmiczną.

David W. Jensen, emerytowany technik z Rockwella Collinsa, postuluje w swoim artykule na serwisie arXiv, że poprzez użycie samoreplikujących się robotów asteroida może zostać przekształcona w zamieszkiwalne środowisko w ciągu zaledwie 12 lat. Koszt tego przedsięwzięcia? Około 4,1 miliarda dolarów – sumą niewielką biorąc pod uwagę skalę projektu.

Jensen wskazuje na asteroidę Atira jako idealnego kandydata dla swojego planu. Jest to obiekt bliski Ziemi o średnicy 4,8 km, zbudowany głównie z kamienia i posiadający własnego, mniejszego satelitę o wielkości około 1 km.

Główną innowacją jest plan wykorzystania materiałów asteroidy do budowy stacji kosmicznej. Zakładając konstrukcję toroidalną, zewnętrzna krawędź stacji miałaby zapewnić ochronę przed promieniowaniem i mikrometeorytami. Wewnątrz, wielopoziomowe pomieszczenia mogłyby pomieścić znaczny kontyngent ludzi.

Ważnym technicznym wyzwaniem jest dostosowanie prędkości obrotu asteroidy tak, aby wewnętrzna grawitacja była zbliżona do ziemskiej. Obecny obrót Atiry wynosi 3,4 godziny. Aby osiągnąć pożądaną grawitację, asteroida musiałaby obracać się co 105 sekund.

Jensen zakłada również, że roboty używane w tym projekcie mogłyby być wielokrotnego użytku. Po zakończeniu budowy na jednej asteroidzie, mogłyby one zostać przesłane na kolejne, aby kontynuować prace.

Koncept wykorzystania asteroid jako stacji kosmicznej nie jest nowy. Już w 1903 roku Konstantin Ciołkowski sformułował podobny pomysł. Propozycja Jensena może jednak stanowić krok milowy ku jego realizacji. Jak zauważyła dr Elizabeth Howell, historyk i autorka prac o przestrzeni kosmicznej: "Propozycja Jensena otwiera obiecujące możliwości dla dalszego badania i rozwoju w tej dziedzinie."

Innowacyjne podejście do kolonizacji przestrzeni kosmicznej za pomocą asteroid może okazać się kluczem do przyszłej ekspansji ludzkości poza Ziemię. Pomimo wielu wyzwań technicznych, które jeszcze przed nami, wizja stacji kosmicznej w asteroidzie wydaje się być krokiem bliżej realizacji.