Nowe badania ujawniają, w jaki sposób powstaje pamięć w mózgu

Źródło: pixabay.com

Przełomowe badania prowadzone przez dr Thomasa Ryana z Trinity College w Dublinie ujawniły sekrety powstawania pamięci w mózgu. Badanie opublikowane w prestiżowym czasopiśmie Current Biology ujawnia mechanizm, dzięki któremu następuje uczenie się i przechowywanie wspomnień. Odkrycie to może zrewolucjonizować nasze rozumienie pamięci i funkcji poznawczych oraz utorować drogę nowym metodom leczenia zaburzeń związanych z pamięcią, takich jak choroba Alzheimera.

Komórki engramów pamięci to grupy komórek mózgowych, które dostosowują się i zachowują informacje w oparciu o określone doświadczenia. Po reaktywacji komórki te wyzwalają powiązane z nimi wspomnienia. Jednak pytanie, w jaki sposób engramy przechowują istotne informacje o świecie, nie dawało spokoju naukowcom przez długi czas.

Doktor Clara Ortega de San Luis, główna autorka badania, próbowała rozwiązać tę zagadkę. Badając formę uczenia się, w której łączą się dwa podobne doświadczenia, badacze oznaczyli dwie różne populacje komórek engramowych w mózgu, aby zobaczyć, jak uczenie się przejawia się w tworzeniu nowych połączeń między tymi komórkami.

Korzystając z optogenetyki, techniki wykorzystującej światło do kontrolowania aktywności komórek mózgowych, naukowcy odkryli, że nowe połączenia między komórkami engramowymi są warunkiem koniecznym do zajścia procesu uczenia się. Zidentyfikowali także specyficzne białko w synapsie, które reguluje komunikację między komórkami engramowymi, zapewniając molekularny mechanizm przechowywania pamięci.

Dr Ryan podkreślił znaczenie odkryć, mówiąc: "To badanie podkreśla znaczenie połączeń synaptycznych między komórkami engramowymi w tworzeniu pamięci. Zrozumienie tego mechanizmu pozwoli nam zrozumieć, w jaki sposób zachodzi kodowanie pamięci i być może opracować nowe strategie poprawy pamięci i leczenia zaburzenia pamięci. pamięć.”

Konsekwencje tych badań są dalekosiężne. Nowe zrozumienie powstawania pamięci ma konsekwencje dla różnych dziedzin, w tym neuronauki i edukacji. Otwiera drzwi do poprawy pamięci i funkcji poznawczych oraz daje nadzieję na opracowanie metod leczenia chorób takich jak choroba Alzheimera.

Doktor Ortega de San Luis wyraziła swoje podekscytowanie wynikami badania, mówiąc: „Nasze wyniki dostarczają cennego wglądu w podstawowe procesy leżące u podstaw powstawania pamięci. Odkrywając mechanizmy molekularne, możemy utorować drogę przyszłym badaniom i postępowi w tej dziedzinie pamięciowy."

Badania przeprowadzone przez dr Ryana i jego zespół rzucają światło na złożone procesy tworzenia pamięci w mózgu. Dzięki swoim pionierskim badaniom odkryli głębszą wiedzę na temat kodowania i przechowywania wspomnień. Wiedza ta może zrewolucjonizować podejście do zaburzeń pamięci i pogłębić naszą ogólną wiedzę na temat działania ludzkiego mózgu.