Naukowcy zamienili czystą wodę w metal

Źródło:

Naukowcy dokonali przełomu w badaniach nad wodą, odkrywając sposób na zamienienie jej w metal bez konieczności stosowania bardzo wysokiego ciśnienia. Woda, powszechnie znana ze swoich izolacyjnych właściwości, może wykazywać zdumiewające cechy metaliczne, gdy znajdzie się w specyficznych warunkach. Do tej pory konieczne było zastosowanie ogromnego ciśnienia, aby zaobserwować ten niezwykły efekt, co stanowiło znaczną przeszkodę w badaniach. Sytuacja zmieniła się dramatycznie w 2021 roku, kiedy to grupa badaczy odkryła nową metodę inicjowania przemiany fazowej wody w metal, nie wymagającą ekstremalnie wysokiego ciśnienia.

Ten przełomowy eksperyment przeprowadzony przez zespół naukowców polegał na wykorzystaniu metalu alkalicznego - dokładniej stopu sodu i potasu - do zaindukowania wymiany elektronów z czystą wodą. Zaangażowanie metalu alkalicznego w proces jest kluczowe, gdyż metale te charakteryzują się wysoką reaktywnością w kontakcie z wodą, co w przeszłości stanowiło bariery w podobnych eksperymentach. Naukowcy pokonali te ograniczenia, ostrożnie eksponując stop na cienką warstwę wody, co umożliwiło sprawne przeniesienie elektronów i kationów z metalu do wody bez ryzyka eksplozji.

Podejście to skutkowało spektakularną metamorfozą, w wyniku której woda zyskiwała metaliczny połysk i stawała się przewodząca. Przebieg procesu potwierdzony został za pomocą zaawansowanych technik badawczych, w tym optycznej spektroskopii odbiciowej oraz synchrotronowej spektroskopii rentgenowskiej fotoelektronów. Dzięki tym metodom zespół naukowców ustalił, że woda po przemianie nie tylko nabyła złoty połysk zmieniając swój wygląd, ale również wykazywała charakterystyczne dla metali pasma przewodnictwa w różnych zakresach częstotliwości.

Te przełomowe wyniki otwierają nowe perspektywy nie tylko dla nauk podstawowych, badając zjawiska i przemiany fazowe w najbardziej powszechnej substancji na Ziemi, ale także oferują fascynujące możliwości dla eksploracji warunków panujących w ekstremalnie wysokich ciśnieniach, jakie występują wewnątrz wielkich planetarnych gigantów. Dostęp do wiedzy na temat właściwości wody w takich ekstremalnych stanach może radykalnie przeobrazić nasze rozumienie procesów fizycznych i chemicznych zachodzących we wszechświecie.

To odkrycie nie tylko zyskało uznanie w środowisku naukowym, ale również podkreśla potencjał, jaki w sobie kryje interdyscyplinarne podejście do badań. Ponadto, zrozumienie procesów przemiany wody w metal może w przyszłości posłużyć do rozwoju nowych technologii i materiałów z unikatowymi właściwościami.