Naukowcy z Egiptu konserwują papirusy za pomocą wasabi

Źródło: tylkonauka

Naukowcy z Wielkiego Muzeum Egipskiego zaproponowali innowacyjne rozwiązanie w konserwacji bezcennych starożytnych papirusów egipskich. Ich odkrycie, opublikowane w renomowanym czasopiśmie Archaeological Science (JAS), polega na zastosowaniu wasabi do zapobiegania rozwojowi bakterii i grzybów na papirusach.

Tradycyjne metody czyszczenia i dezynfekcji papirusów często prowadziły do uszkodzeń włókien lub zmian w kolorze ilustracji. Natomiast metody fizyczne, jak ultrafiolet lub ciepło, nie zawsze okazywały się skuteczne w eliminacji mikroorganizmów z tych delikatnych artefaktów.

W nowym badaniu naukowcy zdecydowali się przeprowadzić testy, symulując zanieczyszczenie mikrobiologiczne próbek papirusu różnymi pigmentami, takimi jak czerwony, żółty i niebieski. Okazało się, że traktowanie papirusów parą wasabi przez 72 godziny skutecznie zahamowało rozwój drobnoustrojów w próbkach, zarówno tych wybarwionych, jak i tych w stanie naturalnym, osiągając imponującą skuteczność na poziomie 100%.

Dodatkowo, obróbka wasabi zwiększyła wytrzymałość papirusów na rozciąganie o 26%, nie powodując żadnych widocznych zmian w kolorze czy morfologii powierzchni artefaktów. To odkrycie może mieć znaczący wpływ na metody konserwacji innych organicznych artefaktów, otwierając nowe możliwości w dziedzinie zachowania dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń.