Naukowcy odkryli związek między używaniem telefonu komórkowego a zmniejszoną liczbą plemników

Źródło: zmianynaziemi.pl

W ostatniej dekadzie naukowcy coraz bardziej skupiają się na wpływie czynników środowiskowych na zdrowie ludzi, zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby urządzeń elektronicznych w naszym otoczeniu. Naukowcy z Uniwersytetu Genewskiego oraz Szwajcarskiego Instytutu Zdrowia Tropikalnego i Publicznego przeprowadzili obszerne badanie, które miało na celu zrozumienie potencjalnego wpływu promieniowania elektromagnetycznego emitowanego przez telefony komórkowe na jakość nasienia.

W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat obserwowany jest niepokojący spadek jakości nasienia. Choć wiele czynników przyczynia się do tego trendu, rola telefonów komórkowych pozostaje przedmiotem debaty. Aby zbadać ten potencjalny związek, badacze analizowali dane 2886 młodych mężczyzn w wieku 18-22 lat, zebrane w ciągu ponad dekady.

Publikacja w czasopiśmie Fertility & Sterility ujawniła istnienie korelacji między częstym korzystaniem z telefonu komórkowego a zmniejszoną koncentracją oraz całkowitą liczbą plemników. Niemniej jednak, brak było istotnego związku między używaniem telefonu a ruchliwością czy morfologią plemników. Sugeruje to, że choć telefony komórkowe mogą wpływać na pewne aspekty jakości nasienia, inne ważne parametry zdają się być niezmienione.

W kontekście zdrowia reprodukcyjnego mężczyzn, Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla, że stężenie plemników poniżej 15 milionów na mililitr może znacząco wydłużyć czas potrzebny na poczęcie. Dodatkowo, jeśli stężenie plemników wynosi poniżej 40 milionów na mililitr, szanse na poczęcie maleją. W świetle tych informacji, obserwowany spadek liczby plemników z 99 milionów na mililitr do 47 milionów na mililitr w ciągu ostatnich 50 lat jest szczególnie niepokojący.

Profesor Serge Nef z Uniwersytetu Genewskiego wskazuje, że choć badanie wykazało korelację między używaniem telefonu komórkowego a jakością nasienia, kluczowe jest dalsze badanie tej kwestii w celu zrozumienia mechanizmów i potencjalnych długoterminowych konsekwencji.

Wyniki tej analizy dostarczają cennego wkładu w rosnącą bazę badań nad wpływem telefonów komórkowych na zdrowie. W świetle tych wyników, ważne jest, aby ludzie byli świadomi potencjalnego ryzyka i stosowali odpowiednie środki ostrożności, takie jak ograniczenie narażenia na promieniowanie czy korzystanie z urządzeń głośnomówiących. W miarę postępu technologicznego i zwiększonej ekspozycji na urządzenia elektroniczne, ważne jest, aby kontynuować badania w tym obszarze i dostarczać społeczeństwu wiarygodnych informacji na temat potencjalnych skutków zdrowotnych.