Helikopter marsjański Ingenuity kończy misję na Czerwonej Planecie

Źródło: NASA

Helikopter marsjański Ingenuity, będący pionierskim projektem NASA, zapisał się w annałach eksploracji kosmosu, wykonując ponad 72 loty na Czerwonej Planecie, znacznie przekraczając pierwotne założenia misji, które przewidywały jedynie 5 lotów w ciągu 30 dni. Ten niezwykły projekt, który rozpoczął swoją misję w kwietniu 2021 roku, wykazał możliwość lotu w ekstremalnie rzadkiej atmosferze Marsa, stając się pierwszym pojazdem, który dokonał kontrolowanego i napędzanego lotu na innej planecie.

Ingenuity, nazywany również Ginny przez zespół projektowy, został dostarczony na Marsa wraz z łazikiem Perseverance. Jego pierwszy lot, wykonany w kwietniu 2021 roku, potwierdził, że lot jest możliwy na Marsie, co było znaczącym krokiem w kierunku przyszłych eksploracji atmosferycznych na innych planetach. Helikopter ten w ciągu swojej misji przeleciał 14 razy dalej niż planowano, spędzając w powietrzu ponad dwie godziny i wykonując zadania, które znacznie wykraczały poza początkowe oczekiwania.

Podczas swoich lotów, Ingenuity nie tylko demonstrował zdolności lotu, ale także wspierał misję naukową, wykonując mapy 3D swojego otoczenia, docierając do miejsc niedostępnych dla łazika Perseverance oraz eksplorując potencjalne miejsca do obserwacji naukowych. Helikopter ten pomógł naukowcom odkryć, że w atmosferze Marsa, bogatej w dwutlenek węgla, prędkość dźwięku zależy od tonu, co jest unikalną cechą w porównaniu z Ziemią. Ingenuity wykazał także zdolność do autonomicznego wybierania miejsc lądowania, czyszczenia się po burzach piaskowych oraz robienia niesamowitych zdjęć krajobrazu marsjańskiego, często uwzględniając własny cień.

Niestety, podczas 72. lotu, który odbył się 18 stycznia 2024 roku, doszło do utraty łączności z helikopterem na wysokości 1 metra nad powierzchnią Marsa. Po odzyskaniu łączności diagnoza wykazała uszkodzenie łopat wirnika, co ostatecznie zakończyło misję Ingenuity. Mimo chwilowego smutku po otrzymaniu obrazów potwierdzających uszkodzenia, zespół projektowy szybko zastąpił go radością i dumą z osiągnięć misji. 25 stycznia 2024 roku NASA oficjalnie zakończyła działalność tego przełomowego helikoptera na Marsie, podkreślając jego nieoceniony wkład w eksplorację kosmiczną i naukową.

Ingenuity, ze swoją niezwykłą zdolnością do adaptacji i przetrwania w trudnych warunkach marsjańskich, stał się symbolem innowacji i odkrywczości w eksploracji kosmicznej. Jego dziedzictwo będzie inspiracją dla przyszłych misji, otwierając nowe możliwości badania innych światów. Pomimo zakończenia misji, lekcje wyciągnięte z doświadczeń Ingenuity będą nadal kształtować przyszłe podejścia do eksploracji Marsa i innych planet.