Łazik Perseverance eksploruje starożytną rzekę na Marsie

Źródło: NASA

Po ponad tysiącu marsjańskich dniach badań, łazik NASA Perseverance dostarcza fascynujących wniosków z eksploracji delty starożytnej rzeki w Kraterze Jezero. Misja ta, stanowiąca przełom w naszym rozumieniu warunków panujących na Marsie miliardy lat temu, odsłania bogatą historię geologiczną i potencjalne ślady pradawnych form życia.

Perseverance zebrał 23 próbki skał, które mogą zawierać klucze do zrozumienia przeszłości Marsa. Wśród nich znajdują się takie, które obfitują w krzemionkę - substancję znaną z doskonałych właściwości konserwujących organiczne molekuły, które mogą być związane z dawnymi formami życia. Ponadto, odkrycie fosforanów, składników DNA i błon komórkowych wszystkich znanych form życia na Ziemi, dodatkowo wzmacnia teorię, że dawne środowisko Marsa mogło sprzyjać życiu.

Łazik dostarczył również panoramiczny obraz delty w Kraterze Jezero, składający się z 993 zdjęć i zawierający 2,38 miliarda pikseli. Ta bogata w szczegóły mozaika pozwala naukowcom na szczegółową analizę geologicznej historii Marsa, a zastosowanie wzmocnienia kolorów ułatwia identyfikację różnych rodzajów skał i formacji terenowych.

Ken Farley, naukowiec projektu Perseverance, podkreśla znaczenie badań Krateru Jezero, które kiedyś było domem dla starożytnego systemu jezior i rzek. Jeśli mikroby kiedykolwiek istniały na Marsie, ich ślady mogły zostać zachowane w skałach krateru. Odkrycie kanionu wypełnionego wodą i tworzącego deltę przed około 3,5 miliarda lat uwydatnia unikalny zapis wydarzeń, które miały miejsce na początku historii Układu Słonecznego.

Jednym z kluczowych celów misji Perseverance jest astrobiologia, w tym poszukiwanie śladów pradawnego mikrobiologicznego życia. Łazik ma za zadanie charakteryzować geologię i dawną klimatologię Marsa, przygotowując grunt pod przyszłą eksplorację Czerwonej Planety przez ludzi. Misja ta jest częścią szerszego programu NASA, który obejmuje misje Artemis na Księżyc i dalsze przygotowania do eksploracji Marsa przez człowieka.

Ostatecznym celem jest przesłanie zebranych próbek na Ziemię, gdzie będą mogły być dokładnie zbadane przy użyciu zaawansowanego sprzętu laboratoryjnego. Współpraca NASA z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) ma na celu realizację tej ambitnej misji, która może przynieść odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnego życia poza Ziemią.