Skąd pszczoły wiedzą, gdzie szukać nektaru?

Źródło: pixabay.com

Pszczoły, trzmiele, i inne owady zapylające odgrywają kluczową rolę w ekosystemie, nie tylko ze względu na zbieranie nektaru dla siebie, ale również pomagając roślinom w rozmnażaniu poprzez zapylanie. Jednak skomplikowana gra między roślinami a ich zapylaczami rzuca nieco światła na złożoność natury i na pytanie, jak owady te wiedzą, gdzie znaleźć nektar. Lifescience.com donosi o fascynującej „korespondencji” między tymi dwoma grupami.

Podstawa tej interakcji leży w potrzebie roślin do ochrony swojego pyłku - kluczowego elementu ich reprodukcji. Pyłek jest kosztowny w produkcji, więc jego marnotrawstwo przez nieodpowiednie zapylacze lub jego zjedzenie może być dotkliwe dla rośliny. To skłania rośliny do ukrywania swojego pyłku, ale również do poszukiwania sposobów na przyciągnięcie odpowiednich zapylaczy bez zbędnego marnowania zasobów.

Ścieżka do zrozumienia, jak pszczoły i inne zapylacze znajdują swoje drogi do nektaru, zaczyna się od wizualnych wskazówek. Jasne kolory kwiatów działają na owady instynktywnie, przyciągając je swoim blaskiem. Niektóre rośliny posuwają się jeszcze dalej, tworząc specyficzne "wskaźniki nektaru", które są widoczne tylko w ultrafiolecie i wskazują drogę do upragnionego nektaru lub pyłku. Badania potwierdziły, że te wskaźniki potrafią zmieniać barwę w zależności od dostępności zasobów, co jest dodatkową wskazówką dla zapylaczy.

Nie tylko wzrok odgrywa rolę w tej złożonej interakcji. Zapach kwiatów, a dokładniej różnorodne związki chemiczne, które są uwalniane do powietrza, dają owadom zapylającym sygnały o dostępności pyłku. Niektóre kwiaty, takie jak borówka, zmieniają nawet stężenie niektórych substancji chemicznych po zapyleniu, dając jasny sygnał, że dalsze odwiedziny mogą być już mniej wartościowe.

Inną fascynującą formą komunikacji między kwiatami a ich zapylaczami jest wykorzystanie pól elektrycznych. Każda roślina generuje słabe pole elektryczne, które może być zaburzone przez wizytę owada. Trzmiele, używając specjalnych włosków, są w stanie wykryć te zmiany, co pomaga im określić, czy dany kwiat został już odwiedzony.

Warto zauważyć, że każdy gatunek owada zapylającego ma swoje preferencje i sposób decydowania, które rośliny są warte uwagi. Specyficzne relacje między niektórymi kwiatami a zapylaczami wpływają na ich wybory. Przykładowo, rumianek eksponuje swój pyłek, przyciągając szerokie spectrum zapylaczy, podczas gdy kwiaty pomidora zachowują pyłek w ukryciu, celując specyficznie w pszczoły.

Skomplikowana gra sygnałów między roślinami a owadami zapylającymi jest imponującym dowodem na złożoność życia na naszej planecie. Pszczoły i inne owady zapylające są nie tylko instynktownie przyciągane do kwiatów, ale korzystają z szeregu wyrafinowanych wskazówek, aby efektywnie zbierać nektar, jednocześnie pomagając roślinom w ich rozmnażaniu.