Astronomowie ocenili zagrożenie kolizją asteroidy Apophis z Ziemią

Źródło: tylkonauka

Astronomowie z Uniwersytetu Waterloo w Kanadzie przedstawili nowe badanie dotyczące ryzyka kolizji asteroidy Apophis z naszą planetą. Badanie, które zostało zaakceptowane do publikacji w czasopiśmie Planetary Science Journal, wywołało pewne zainteresowanie wśród naukowców i przemysłu kosmicznego. Autorzy pracy zapewniają jednak, że nie ma powodów do paniki - Apophis przeleci obok Ziemi w 2029 roku bez żadnego zagrożenia.

Asteroida Apophis jest obiektem kosmicznym klasyfikowanym jako potencjalnie niebezpieczny dla Ziemi z uwagi na jego bliskie zbliżenie do naszej planety. Ocenia się, że ma ona średnicę między 305 a 340 metrów i pojawiła się w naszym Układzie Słonecznym około 4,6 miliarda lat temu. Poprzednie badania sugerowały, że w przypadku kolizji z Ziemią, mogłaby ona spowodować powstanie krateru o średnicy około 10 kilometrów, co byłoby katastrofalne dla ludzkości.

Jednakże najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Waterloo wskazują na to, że Apophis nie stanowi obecnie bezpośredniego zagrożenia dla naszej planety. Symulacje orbity asteroidy oraz innych obiektów kosmicznych wykazały, że nie ma prawdopodobieństwa wystąpienia kolizji zanim Apophis przeleci obok Ziemi w 2029 roku.

13 kwietnia 2029 roku asteroida Apophis zbliży się do Ziemi na minimalną odległość, szacowaną na 32 000 kilometrów od powierzchni naszej planety. Będzie to jedno z najbliższych zbliżeń asteroidy tej wielkości do Ziemi w historii obserwacji. Mimo tego, że naukowcy twierdzą, że ryzyko kolizji jest znikome, nadal zachowują czujność i monitorują orbitę Apophisa.

„Na szczęście nie oczekuje się, że dojdzie do kolizji” - powiedział Paul Wiegert, główny autor badania. „Mimo bezpiecznej odległości, astronomowie nie przestają obserwować asteroidy Apophis, by mieć pewność, że nasza planeta jest w pełni bezpieczna”.

Nowe badanie stanowi istotny krok w zrozumieniu ruchu asteroidy Apophis oraz potencjalnych zagrożeń dla Ziemi. Dzięki ciągłym obserwacjom i analizom naukowcom udało się wykluczyć możliwość kolizji tej asteroidy z naszą planetą w najbliższej przyszłości. Mimo to, badania wciąż trwają, aby móc precyzyjnie przewidzieć ruchy obiektów bliskich Ziemi.

Astronomowie z Uniwersytetu Waterloo udowodnili, że Apophis nie stanowi obecnie zagrożenia dla Ziemi i jesteśmy bezpieczni w 2029 roku. Dzięki ich pracy i zaangażowaniu możemy spać spokojnie, wiedząc, że niebezpieczna asteroida minie naszą planetę z odpowiednio bezpieczną odległością.