W jądrze Ziemi ujawniła się gorąca kula żelaza, która w przestrzeni kosmicznej świeciłaby jak gwiazda

Sejsmolodzy z Australian National University odkryli nieznaną wcześniej piątą warstwę w strukturze Ziemi. Wcześniej uważano, że istnieją cztery takie warstwy: jądro wewnętrzne, jądro zewnętrzne, skorupa ziemska i płaszcz ziemski.

Aby lepiej zrozumieć strukturę planety, naukowcy przeanalizowali dane dotyczące około 200 trzęsień ziemi o sile 6 i wyższej, które miały miejsce w ciągu ostatnich 10 lat. Naukowcy zmierzyli prędkość, z jaką fale sejsmiczne przemieszczały się przez wnętrze Ziemi i zidentyfikowali specjalną warstwę, która została nazwana „najbardziej wewnętrznym jądrem”, które jest solidną metalową kulą pośrodku wewnętrznego rdzenia.

Hipotezy o istnieniu takiej formacji pojawiły się po raz pierwszy 20 lat temu, ale dopiero teraz naukowcom udało się to udowodnić. Zdaniem australijskich ekspertów to wewnętrzne jądro jest jak kapsuła czasu ewolucyjnej historii Ziemi. Struktura składa się z żelaza i niklu. Jego średnicę szacuje się na około 1350 km.

Naukowcy zauważyli, że gdyby można było zobaczyć jądro, to najprawdopodobniej świeciłoby jak gwiazda, ponieważ jego temperatura sięga 5500-6000 stopni Celsjusza - jak na powierzchni Słońca.

Autorzy badania podkreślili też, że badanie jądra pozwala nam odkryć starożytną historię naszej planety. Zatem struktura krystaliczna najbardziej wewnętrznego rdzenia różni się od struktury zewnętrznej. Można założyć, że na wczesnym etapie formowania się Ziemi miało miejsce jakieś globalne wydarzenie, które wpłynęło na tą strukturę.