Bakterie jelitowe mogą przyczyniać się do wypadania włosów

Źródło: pixabay.com

Drobnoustroje żyjące w jelitach człowieka wpływają na rozwój, nasilenie i przebieg chorób skóry. Wykazano to w badaniu opublikowanym w International Journal of Molecular Sciences (IJMS).

Analiza wcześniej opublikowanych badań wykazała, że ​​u osób cierpiących na atopowe zapalenie skóry skład mikrobiomu jelitowego jest zmieniony. Kiedy atopowe zapalenie skóry rozwinęło się w wieku dorosłym, różnorodność mikrobiomu jelitowego była mniejsza niż u zdrowych osób. Im mniejsza różnorodność bakterii jelitowych u uczestników badania, tym cięższa choroba.

Mikrobiom odgrywa również rolę w łuszczycy. W porównaniu z osobami zdrowymi u pacjentów z tą chorobą występowało mniej bakterii z grup Proteobacteria i Bacteroidetes, a więcej z grup Actinobacteria i Firmicutes.

Liczne badania powiązały również mikrobiom jelitowy z trądzikiem i wypadaniem włosów wywołanym autoimmunologią.

Niektóre prace wykazały, że leki zawierające pożyteczne bakterie kolonizujące jelita mogą poprawiać przebieg chorób skóry. Jednak dowody są niewystarczające, aby wprowadzić je do praktyki medycznej, dlatego potrzebne są dalsze badania.