Niewyobrażalnie energetyczne promieniowanie gamma odkryte w naszej galaktyce

Źródło: NASA

Odkrycie to jest przełomowe w dziedzinie astronomii wysokich energii. Chińscy naukowcy, którzy dokonali tego przełomowego odkrycia, opublikowali swoje wyniki w czasopiśmie "Science Bulletin". Wykryte promieniowanie gamma przekracza energię 1 petaelektronowolta (PeV), co czyni je najbardziej energetycznym promieniowaniem gamma kiedykolwiek zarejestrowanym w Drodze Mlecznej.

Naukowcy podkreślają, że to odkrycie rzuca nowe światło na procesy zachodzące we Wszechświecie oraz na mechanizmy, które mogą generować tak wysokoenergetyczne promieniowanie. Dotychczas uważano, że przekroczenie bariery 1 PeV jest niezwykle trudne, a liczba takich wykryć bardzo mała. Tymczasem najnowsze obserwacje dowodzą, że w naszej galaktyce istnieją źródła zdolne do przyspieszania cząstek do jeszcze wyższych energii.

Promieniowanie to zostało zarejestrowane w gwiazdozbiorze Łabędzia. Jego pochodzenie wciąż pozostaje zagadką, ale badacze podejrzewają, że może być ono związane z niezwykle energetycznymi procesami zachodzącymi w pobliżu supermasywnej czarnej dziury znajdującej się w centrum Drogi Mlecznej. Inną hipotezą jest, że źródłem mogą być pozostałości po supernowych lub pulsary - obracające się gwiazdy neutronowe wytwarzające potężne pola magnetyczne.

Odkrycie to stawia przed naukowcami nowe wyzwania. Zrozumienie mechanizmów stojących za generowaniem tak wysokoenergetycznego promieniowania gamma będzie wymagało dalszych obserwacji i badań. Kluczowe będzie również porównanie tych wyników z możliwościami najsilniejszych ziemskich akceleratorów cząstek, takich jak Wielki Zderzacz Hadronów. Okazuje się bowiem, że energia wykrytego promieniowania znacznie przewyższa możliwości tych ziemskich urządzeń.

Odkrycie to jest kamieniem milowym w dziedzinie astrofizyki wysokich energii. Dowodzi ono, że w naszej galaktyce istnieją źródła zdolne do przyśpieszania cząstek do energii przekraczających 1 PeV. To otwiera nowe perspektywy w zrozumieniu procesów zachodzących we Wszechświecie oraz mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie najbardziej energetycznego promieniowania kosmicznego.

Badania te mogą również dostarczyć cennych informacji na temat struktury i ewolucji Drogi Mlecznej, a także procesów zachodzących w najbliższym otoczeniu supermasywnej czarnej dziury w centrum naszej galaktyki. Odkrycie to z pewnością zainspiruje naukowców do dalszych poszukiwań i analiz, mających na celu wyjaśnienie tego niezwykłego zjawiska.