Termity odkrywają sekrety swojego niezwykłego budownictwa

Źródło: tylkonauka

Termity, te niezwykłe owady znów zaskakują naukowców! Międzynarodowy zespół badaczy odkrył, w jaki sposób tysiące tych stworzeń koordynuje swoją pracę, aby zbudować imponujące kopce sięgające nawet kilku metrów wysokości.

Badacze śledzili populacje termitów Coptotermes gestroi, pochodzących z Azji Południowej, ale rozprzestrzeniających się na wschodnie wybrzeże USA. W eksperymentach na specjalnie przygotowanych arenach odkryli, że te małe owady nie polegają na chemicznym znakowaniu, tak jak czynią to ich dalecy kuzyni - mrówki. Zamiast tego, termity wykazują niezwykłą wrażliwość na wilgoć i krzywiznę powierzchni, na której budują swoje domy.

Okazuje się, że termity wolą przyczepiać swoje "cegły" - granulki gliny - w miejscach o największej krzywiźnie, na przykład na górnych końcach filarów lub w ostrych narożnikach ścian. Naukowcy sugerują, że jest to powiązane z ich wysoką wrażliwością na wilgoć. Miejsca o największej krzywiźnie to jednocześnie obszary o największym parowaniu wody, a zatem i najwyższej wilgotności - idealnej dla tych delikatnych owadów.

Co więcej, gdy termity dodają kolejne elementy konstrukcji, zmieniają one cały wzór parowania wody, skłaniając inne owady do budowania w nowych miejscach. W ten sposób, krok po kroku, powstają niezwykle złożone wielometrowe kopce termitów.

Badacze są pod wrażeniem, że tak prosty mechanizm - polegający na wrażliwości na wilgoć - pozwala tym małym owadom rozwiązywać tak złożony problem, jakim jest wznoszenie imponujących gniazd. Nic dziwnego, że termity od dawna fascynują naukowców i inspirują inżynierów do naśladowania ich niezwykłych zdolności.