Szczegółowo odwzorowano ostatnie przebiegunowanie na Ziemi

Źródło: 123rf.com

Zespół naukowców z Japonii dokonał niedawno najbardziej szczegółowego odwzorowania ostatniego przebiegunowania na Ziemi. Wyniki ich badań, zostały niedawno opublikowane w czasopiśmie Springer Progress in Earth and Planetary Science.

Naukowcy twierdzą, że pola magnetyczne Ziemi, zwykle zmieniają się co 200 do 300 tysiącleci. Jednak nasza planeta pozostaje obecnie stabilna ponad dwukrotnie dłużej niż zwykle. Ostatnie pzebiegunowanie nastąpiło około 773 000 lat temu. Przebiegunowanie Matuyama-Brunhes, nazwane na cześć jego odkrywców, jest jednym z najlepiej zbadanych zdarzeń paleomagnetycznych. Takie odwrócenia powodują zamianę biegunów magnetycznych planety, co może mieć wpływ na życie roślin i zwierząt.

Wcześniejsze badania przeprowadzone przez innych badaczy dotyczyły próbek pobranych z przepływów lawy, które dają dobry obraz momentów w historii geofizycznej. Sekwencje lawy, nie mogą jednak zapewnić ciągłych zapisów paleomagnetycznych. Dlatego też, badacze z Japonii obrali inny cel do badań.

„W tym badaniu zebraliśmy nowe próbki i przeprowadziliśmy analizy magnetyczno-paleo-skalne próbek z sekcji kompozytowej Chiba, ciągłej i rozszerzonej sukcesji morskiej w środkowej Japonii, aby zrekonstruować pełną sekwencję przebiegunowania Matuyama-Brunhes”

Badanie wykazało, że pole geomagnetyczne stało się niestabilne co najmniej 10 000 lat przed przebiegunowaniem sprzed 773 000 lat temu. Natomiast sam proces odwrócenia biegunów, trwał co najmniej 20 000 lat. Ich ustalenia zostały już opisane w pracy naukowej pt. A full sequence of the Matuyama–Brunhes geomagnetic reversal in the Chiba composite section.