Odnaleziono uważany za wymarły gatunek smoczej jaszczurki

Źródło: C.A. PUTRA

Prawie 130 lat temu włoski odkrywca Elio Modigliani przybył do Muzeum Historii Naturalnej w Genui z jaszczurką, którą jak twierdził znalazł w lasach Indonezji. Od tamtej pory, nikt nigdy nie widział innego osobnika z tego gatunku. Przynajmniej do niedawna.

Niedawno odkryto kolejnego przedstawiciela tego niemal zapomnianego gatunku tzw "smoczych" jaszczurek. Wszystko dzięki badaniom kaldery superwulkanu Toba, kiedy to jeden z biologów, Chairunas Adha Putra uczestniczył w badaniu miejscowej populacji ptaków. W okolicznym jeziorze zauważył on dziwacznie wyglądającą jaszczurkę, której truchło pochwycił a następnie wysłał do stolicy, Jakarty.

Próbka dotarła w końcu do herpetologów, którzy od razu zidentyfikowali zwierze jako legendarnego Harpesaurus modiglianii. Postanowiono powrócić na obszar kaldery i sprawdzić czy są tam jeszcze jakiekolwiek żywe osobniki z tego gatunku. Po około 5 dniach poszukiwań odnaleziono jednego z osobników tego gatunku oraz wykonano wszelkie potrzebne pomiary odkrytego osobnika.

Dzięki temu potwierdzono, że znalezisko z kaldery wulkanu Toba to faktycznie ten sam gatunek jaszczurki, który pozostawał nieuchwytny dla biologów przez całe 130 lat. Ponieważ naukowcy znają już habitat tych jaszczurek, teraz mogą one zostać objęte dodatkową ochroną.